SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 26-Aug-2010 08:52 Email | Share | Bookmark
APA-APA AJELAH DAH PENING NAK MASAK APA

 
 
 
 
 
 
Rendang ayam
Broccoli
Salam ni menu sahur kami pg td dah blurr nak masak apa tak tau smlm blk keje beli ikan tengiri sekeping,udang dgn sotong tp tak tau nak masak apa.Lepas tu tengok kak dapur kak nor ada resepi sotong goreng tomyam ni apa lagi aku pun cubalah memang sedap pulak mata ngantuk masa sahur pun blh celik dpt lauk ni.T.Q yer kak nor tp kita dah ubah nama sbb kita wat campur udang+sotong.Resepinya

Quote:


SOTONG DAN UDANG GORENG TOMYAM

sumber myr copy kak nor secubit garam

Bahan2
300gm sotong yg dah dibersihkan
3 ulas bawang putih ~ diketuk
3 btg serai ~ diketuk
3 hiris lengkuas
1 sudu besar paste tomyam
2 helai daun limau purut ~ dicarik2kan
sayuran spt: carrot, putik jagung, tomato
1 labu bawang besar ` dipotong bulat
3 - 5 bj cili api (jika nak lebih pedas)
garam dan gula
sedikit air
minyak

Panaskan minyak dlm kuali dan tumis bawang putih dan serai hingga wangi.
Masukkan sotong dan kacau sekejap.
Masukkan lengkuas dan tomyam paste. Kacau hingga sebati.
Kemudian masukan garam dan sedikit gula. Kacau lg dan tutup kuali.
Biarkan sekejap, baru la dimasukkan sayur2. Boleh juga kalau nak guna kacang panjang dan bunga kobis. Terpulang pd citarasa masing2.
Masukkan sedikit air, supaya lauk tidak terlalu kering.
Last sekali masukkan bawang, cili api dan tomato. Kacau2 kejap, tutup api dan boleh la dihidangkan dgn nasi panas


Dah berapa hari tak buat kueh(padahal baru aje sehari tak buat)smlm lepas msk asam pedas buat lah puding yg senang ni tp yg geramnya jelly pulak takde aku ingatkan ada stok jelly kat umah rupanya stok puding bkn jelly jd terpaksalah aku gunakan agar2 strip utk buat jelly tp sememangnya sedap lah custard jelly ni lg best klu mkn yg dah sejuk dr dlm peti rasa lemak2 susu tu manis2 manja gitu.senang aje aku buat pun kejap aje blk keje msk2 buat puding ni dah kul 6.30 ptg sib baik sempat keras tp bkn mkn masa buka mkn lepas solat semua baru mkn 2nd round pulak.jom try resepi ambik dr dayang jack.t.a DJ

Quote:


Kastard Jeli
copy Dayang Jack

Bahan-bahan :
90 g Premix Crystal Jelly perisa strawberry (cap Nona)
3 cawan susu cair
3 sb gula
1-2 sb susu pekat manis
1 tin buah-buahan koktel (disejatkan)
1 sk esen vanilla
2 sb tepung kastard
1 sb mentega - optional

Cara-cara :
Satukan susu cair, gula, susu pekat, esen vanilla, tepung kastard dan mentega di dalam periuk dan masak hingga pekat.
Tuangkan adunan kastard tadi ke dalam bekas yg bersesuaian. Biarkan ia sejuk sebentar dan kemudian susunkan buah2an koktel tadi di atasnya. Ketepikan.
Untuk adunan jeli : Didihkan air 500 ml ke dalam periuk dan masukkan serbuk jeli tadi hingga larut. Kemudian tuangkan ke atas adunan kastard tadi.
Sejukkan terlebih dahulu


aku ada beli ikan tenggiri sekeping ni kes tengok kat blog mat gebu lah asam pedas nyonya ni tu pasal berbuka smlm aku masak lauk ni.Maaf ler aku tak rasa sbb ada belacan(buat masa skrg ni nak pantang sikit mkn belacan tak tahan asyik nak menggaru aje)Bos mkn sorang2 sedap lah kot takde bunyi apa pun dia mkn.Resepi dr mat gebu.t.q cik mat

Quote:

ASAM PEDAS NYONYA

MAT GEBU

BAHAN-BAHANNYA
4 keping daging ikan tenggiri, cuci bersih dan toskan
2 kelopak sawi jeruk (optional)
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap satu
1 genggam daun kesom
1/2 cawan jus asam jawa
1/2 cawan cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnnya

BAHAN KISAR HALUS
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 biji buah keras
1/2 inci belacan
1/2 inci kunyit hidup
1 hirisan nipis lengkuas
1/2 camca teh lada hitam biji (optional)

CARA MEMBUATNYA
Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Tuang air secukupnya. Kacau dan biar mendidih. Tambah sawi jeruk, bunga kantan dan daun kesom. Biar mendidih.
Masukkan ikan dan jus asam jawa, kacau perlahan. Perasakan dengan garam dan secubit gula. Biar masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan ulam-ulaman...(sesiapa nak letak serbuk perasa pun boleh



sambal udang utk kembar memang peberet dia lah

Mari kita tengok resepi yg aku masak minggu ni.Aku ni dah macam org mengidam plak.rasa nak mkn rendang tp tak mau rendang yg biasa buat tu nak lain sikit.dlm duk google tu jumpalah resepi mat gebu.apa lagi blk keje terus gi beli brg tp ada gak terlupa nak beli.kerisik....kerisik..takde dlm rendang ni tp aku tengok bos besar kat umah tu duk mkn sedap aje.katanya cukup rasa memang best dan yg pastinya dia mkn sorang aje sikit pun aku tak rasa.aku masak hari rabu mlm buat sahur khamis lepas tu hari khamis tu aku kena berbuka kat hotel anjuran opis ni jd tak mkn lagi lah buka smlm aku mkn nasi kerabu cap pasar ramadhan + ayam percik tak mkn gak.sahur pulak pg td bos mkn abis hu..hu..jom tengok resepi .aku masak setengah dr resepi

RENDANG AYAM GAHARU

Mat gebu

BAHAN-BAHANNYA
1 ekor ayam, dipotong 18 bahagian, cuci bersih dan toskan
3 helai daun kunyit, buang urat dan hiris halus2
500 ml santan
2 camca besar kerisik
3 keping asam gelugor
2 camca besar rempah kari
1 1/2 camca besar cili kisar
1 camca besar gula melaka
Garam secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 1/2 inci halia
1 inci lengkuas
3 biji buah keras
1 inci belacan
5 batang serai, hiris halus
1 inci kunyit hidup
25 biji cili padi siam

BAHAN TUMIS
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
4 biji bawang merah, hiris halus
2 ulas bawang putih, hiris halus

CARA MEMBUATNYA
Satukan bahan2 kisar dengan rempah kari dan cili kisar, kacau rata. Panaskan minyak dalam kuali, masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga harum, tambah bahan kisar tadi dan tumis hingga terbit minyak.
Masukkan ayam, gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tambah santan, masukkan gula melaka dan garam secukup rasa. Kacau dan masak hingga pekat. Masukkan kerisk dan asam gelugor, kacau dan masak hingga rendang kering.
Tabur dengan hirisan daun kunyit, dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, pulut, nasi impit atau pun roti



Dah lama ngidam nak buat sayur ni hari rabu tu baru jd kesnya cari cendawan tak jumpa.gi Jusco baru jumpa.masa aku masuk n3 ni aku lupa mana dtg resepi ni jd ari ni aku cari2 baru jumpa kat sini
http://rabiatunsweettouch.blogspot.com/2010/08/black-mushroom-with-broccoli.html
utk sesapa yg bertanya tu resepi aku ambik dr sini lah

Black Mushroom with Broccoli Chinese Style

bahan:10 biji cendawan kering
1 tbsp tepung jagung
sedikit gula
1 tbsp kicap (ni utk perap cendawan jer, nnt kena tambah lagi bila masa memasaknya)
1/2 broccoli-diptg dan dicuci bersih

untuk kuahnya:
3 tbsp kicap manis
1 tbsp kicap masin
1/2 cawan air- (ni bergantung pada jumlah cendawan)
sedikit gula-ini aku tambah sbb aku guna kicap masim aje
Cara:
1). Rendam cendawan hingga kembang dan lembut. Buang kakinya. Basuh dan perah airnya tapi biar air tu tinggal sedikit pada cendawan. Jangan ler perah hingga kering plak.
2). Kemudian, perap cendawan dengan gula, tepung jagung dan kicap manis.
3). Rebus atau stim broccoli bersama sedikit garam. Tuang broccoli tadi ke dalam bekas berisi air sejuk .Biarkan sekejap dan toskan. Susun dalam pinggan hidang. Tabur sedikit serbuk lada putih (optional).
4). Panaskan minyak, goreng cendawan hingga wangi dan berkilat. Masukkan kicap dan air (air ni biar meliputi keseluruhan cendawan tu). Tutup kuali.
5). Didihkan dengan api perlahan (lebih kurang 1/2 jam) sehingga kuahnya pekat dan airnya kering seperti masak sayur biasa.
6). Bila sudah masak, dan kuah pekat sedikit (pekat ni ikut citarasa masing2 nak pekat camner yer) tuang kuah ke atas broccoli. Sedia di hidang

Utk sayur ni rasanya lagi sedap klu brokoli tu di gaul sekejap dlm sos tu bg rata sbb klu siram aje memang tak rasa masin lah sayur tu.si kembar lah duk mkn cendawan aje sbb cendawan tu aje yg masin


ok itu ajelah yg sempat aku masukkan ni pun dah tungang langang seme.gambar rendang dgn brocoli tu tak mau keluar pulak.geramnya lah


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net