SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 23-Aug-2010 06:50 Email | Share | Bookmark
CARA BERLAUK,PUDING AUSTRIA,AYAM HARUM THAI &AYAM BERAPI

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
salam...
masih menu2 berbuka dan sahur dan yg penting senang nak masak sbb masa begiru mencemburui aku di bulan posa ni.cewahhh ada2 aje lah aku ni dah lah layan apa aku buat buka posa ari sabtu dgn ahad



Dah lama nak wat kueh cara berlauk ni,pinjam sarang kueh cara dgn makcik bukan main lama lagi dr belm posa sampai posa dah nak setengah bulan baru menjadi cara nya.Itu pun lauk nya aku dah masak awal2 hari simpan dlm peti he..he..bukan apa klu nak buat semua sekali harung memang tak sempat lah yelah balik keje kul 5 ptg pastu ambik budak kembar tu lagi dah kul 5.30 itu belum lagi bab2 dia org buat hal tak nak masuk kete lah tak nak balik lah nak main buai lah pendek kata memang mcm2 citer lah tong tang tong tang dah kul 6 ptg .masa ni lah baru aku nak bersilat kat dapur tu oleh kerana tu lah aku masak siap2 lauknya.resepinya aku ambik dr chef hanilieza memang menjadi lah tp lauk nya resepi aku sendiri.Aku buat kira setenagh lebih sikit dr adunan nya nak wat satu adunan mcm byk sgt tu pun aku rasa byk gak jd sempat lah aku bg kat jiran sebelah umah dah tu dia balas aku ayam bakar,ikan bakar dgn daging bakar pulak hai org memberi kita merasa lah kan.Mari tengok resepinya



KUEH CARA PEDAS/BERLAUK

sumber : Kakliza

Bahan Inti
1 cawan daging/ayam kisar
1 labu bawang besar ..potong dadu kecil
1 ulas bawng putih....cincang halus
1 s/b rempah kurma
1 s/k minyak utk tumis
garam

daun bawang.......mayang kecil ]
cili merah.......hiris halus ] hiasan

Daun pandan dipotong 2 dan carikkan sebagai berus
untukmenggris acuan kueh cara

Cara masak inti
1. Tumiskan bawang dan rempah sehingga wangi.
2. Masukkan daging/ayam & garam dan biarkan mendideh dan kering.
2. Bila telah kering..angkat dan sejukkan.

Bahan untuk adunan bater:
2 cawan tepung
1 cawan santan
2 cawan air
1 biji telur
garam
pewarna kuning

Cara membuat kueh:
1. Blendkan/gaul rata semua bahan dan tapiskan.
2. Masukkan sikit adunan dalam teko yg muncung panjang
[senang nak tuang kedalam acuan kueh cara]
3. Minyakkan acuan kueh cara dengan berus daun pandan yg disediakan
4. Tuangkan adunan
5. Masukkan sesudu kecil inti daging yg disediakan
6. Taburkan hirisan cili merah dan daun bawang. Tutupkan adunan dgn tudung
periuk kecil
7. Bila agak dah masak.. angkat dan hidangkan


Disebabkan adunan tu agak byk utk makan 2 org jd aku bahagi 2 dan satu buat cara manis dan satu lg buat cara berlauk kan senang hari tu kira 2 jenis kueh ler nampak byk sikit he..he..tak yah sibuk2 nak gi pasar ramadhan beli kueh dah.Tp sememang nya tahun ni punya posa blh kira dgn jari berapa kali kita org beli kat pasar ramadhan.Aku kira selagi aku mampu buat sendiri aku akan buat melainkan aku datang angin malas jgn kata yg susah yg senang pun aku beli aje

Inilah geng berbuka dgn kueh cara tu.Kueh teow goreng ..alamak baru perasan kueh gak lah
aku sebenarnya nak buat kueh teow resepi shieda tp kerang lak yg tak de jd letak udang aje lah tp bila letak udang abah terus letak tepi katanya malas nak kopek udang tu ,last2 masuk tong gak alahai lain kali memang tak leh letak udang dlm kueh teow klu letak kerang laju aje dia org ni yelah kerang tak yah nak kopek ke apa telan terus aje.resepinya kat bawah ni tp lain sikit sbb byk bahan takde


KUEH TEOW GORENG

copy shieda
1 bungkus k teow
2 sudu rata serbuk cili- bancuh ngan air
5 ulas bwg putih- tumbuk
udang/ kerang
2 biji telur
segenggam tauge
kucai
1/4 sudu teh minyak bijan
2 sudu kicap pekat
3 sudu kicap masin

cara:
tumis bwg putih , masukkan pes cili
kacau hingga wangi
masukkan minyak bijan dan kicap
masukkan telor yg dipukul sedikit
biarkan telor membeku sedikit sblm dikacau hancur
pastu masuk udang..biar jap 2 mnt
masukkan k teow, tauge dan kucai
kacau sebati..
(kalau kurang masin tambah kicap lg)
nk sedap lagi, tumbuk cili api + kicap..nyum2

Resepi yg best sangat dan yg penting senang sgt nak masak.Ni lauk sahur semalam ler.Mula2 aku keluarkan ayam dr tempat beku bos dah jebik dah dia ckp asyik2 ayam aje takde lauk lain ke,boring lah lepas tu aku jwb dah tu nak mkn lauk apa.ni bila org tanya ckp lauk apa2 aje dah masak byk citer pulak.(aku memang suka menjawab klu laki aku komen jgn ikut perangai aku yer he..he..)Lepas tu aku ckp cuba lah dulu mkn apa rasanya.Bos tanya ayam masak kicap ke ni?aku jwb ayam masak sos.Bila dah makan ambik kau sahur mkn nasi 2 pinggan tak hengat tu..last2suruh masak lagi utk berbuka.baru dia tau penangan bini dia ni
mari tengok resepinya


AYAM HARUM THAI

sumber noreen-homecooking.blogspot

Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam - potong kecil
2 batang serai - dititik
4 helai daun limau purut
2 biji capsicum - belah 4 atau potong memanjang ikut suka

bahan2 hiris:
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia

bahan2 sos (disatukan):
2 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato
2 sudu besar pes tomyam
2 sudu besar kicap cair
2 sudu besar kicap manis
1 biji perahan jus limau nipis

cara:
gaulkan ayam dengan serbuk kunyit dan garam
gorengkan sehingga garing dan ketepikanpanaskan minyak
tumiskan bahan2 hiris sehingga wangi
kemudian masukkan bahan2 sos dan kacaukan rata
masukkan serai, daun limau purut dan kacaukan rata
setelah itu masukkan pula ayam goreng dan capsicum
biarkan sebentar
padamkan api dan hidangkan

Dah byk jenis pes tom yam yg aku guna tp aku rasa ini yg paling best tp agak mahal sikit lah nak di bandingkan dgn jenis yg lain.Utk sebotol yg beratnya lebih kurang 450g ni rege nya dlm RM12++ itu aku beli kat TESCO klu beli kat JUSCO lagi mahal

Ini lah lauk atas permintaan bos masa sahur jd aku masak lagi dan aku ejas sikit bg sedap resepinya lebih kurang mcm ayam harum thai tu.Nama resepi tu bos yg bg sbb katanya rasanya sama mcm ayam berapi yg di buat oleh satu restoran yg dia biasa mkn jd aku pun letak lah nama tu sbb nak beza kan dgn ayam harum thai tu


AYAM BERAPI CHEF E


Bahan-bahan:
1 mangkuk isi ayam - potong kecil
2 batang serai - di mayang halus
4 helai daun limau purut

bahan2 hiris:

2 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia

bahan2 sos :

2 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato
2 sudu besar pes tomyam
2 sudu besar kicap manis
1 sudu besar kicap pekat
2 sudu besar sambal kicap(klu takde ambik aje cili api mayang)
1 biji perahan jus limau nipis

cara:
gaulkan ayam dengan serbuk kunyit dan garam
gorengkan sehingga garing dan ketepikanpanaskan minyak
tumiskan bahan2 hiris sehingga wangi
kemudian masukkan bahan2 sos dan kacaukan rata
masukkan serai, daun limau purut dan kacaukan rata
setelah itu masukkan pula ayam goreng biarkan sebentar
padamkan api dan hidangkan

lauk ni memang sedap klu makan dgn nasi panas2


resepi kemudian yer

Deset mat saleh sekali sekala kan.terliur tengok kat umah dayang jack lalu smlm aku pun buat lah selepas tak jd berbuka kat umah madiha.Puding ni tak manis sbb tu kena mkn dgn topping atau jem.aku suka puding ni ada rasa kacang2 sikit rasa mcm puding roti pun ada.nak buat pun senang.Aku sorang mkn abis separuh puding ni caya tak?cayalah..puding ni kecik aje sbb tu aku blh mkn setengah he..he..
mari tengok resepinya yer.sedap ni mkn sejuk2.


Puding Austria
sumber Dayang Jack

Bahan-bahan :
200 g buah-buahan campuran dlm tin yg telah disejatkan (ikut suka) - dyg guna pic, kurma dan blueberry ibu cuma guna ceri hijau dgn pic dlm tin
1 sb minyak masak sayuran/ minyak jagung -ibu guna minyak masak SAJI aje
3 biji telur (asingkan kuning dan putihnya)
80 g gula kastor -40g guna icing sugar 40g guna gula pasir
1 sk esen vanilla
1 sb tepung naik sendiri
40 g gajus goreng (ditumbuk atau dikisar) @ serbuk badam -ibu guna gajus yg tak bergoreng pun
1 sb oatmeal
125 ml susu segar -ibu guna susu cair
sedikit pewarna jika suka. (Dyg guna pes pandan 1/2 sk) -tak letak pun

Cara-cara :
Panaskan oven pd suhu 160-170C. Lengserkan mangkuk kaserol dgn mentega (dyg guna yg berukuran 5'' x 9"). Ketepikan.
Letakkan buah-buahan di dalam mangkuk kaserol.
Pukul kuning telur dan 40 g gula hingga sebati. Masukkan oat, tepung, gajus/badam, susu, esen vanilla, pewarna dan minyak masak. Kacau lagi sebati.
Di dlm mangkuk adunan yg bersih, pukul putih telur hingga berbuih dan masukkan 40 g gula. Pukul lagi hingga kental. Kaupbalikkan ke dalam adunan tepung tadi.
Ratakan adunan di atas buah-buahan dan bakar selama 40-45 minit atau hingga masak.
Setelah masak, sejukkan dulu. Kemudian, keluarkan puding dengan menterbalikkannya.
Hiaslah dgn topping kesukaan jika suka


aku guna topping bluebery.


biskut samperit
nuanza
2 cawan tepung jagung
1/2 cawan tepung gandum
1 cawan marjerin- i used planta- lebey kurang 4 sudu besar
1/2 cawan gula pasir- kisar halus / 3/4 cawan gula icing
1 biji kuning telur

cara:

lenyekkan marjerin kemudian masukkan gula + telur
masukkan tepung sedikit2 dan gaul sebati...guna tgn je lg best
kalau nk wat 2 kaler, bahagi 2..boh la kaler apa nk boh
kalau tak, wat je kuning mcm biasa..
tekan guna acuan samperit
hias ngan manik atau ceri
bakar 15 mnt


ok itu aje lah bye..bye..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net