SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 2-Jun-2010 03:13 Email | Share | Bookmark
CHAI LATTE & COFFEE BUTTER CAKE

 
 
 
 
 
Salam...

Ada lagi ke nak jenguk Fp aku ni yg dah mula malas nak update ni bkn apa takde xperimen sgt lah di tambah lak umah aku minggu ni kesunyian sbb 2 budak kembar takde.Dia org duk kampung dgn nenek jap.Konon2 ibu dgn abah nak honeymoon ler konon2 nya padahal macam kucing hilang anak sbb takde kembar.abah lak yg lebih2 duk ingat anak.tiap ari aku blk keje sibuk suruh aku buat video call anaknya tu.katanya dah rindu sgt dgn anak dah lama tak tengok dia org.Tu lah abah masa anak ada kat umah gaduh dah takde kerinduan lak.Yg si anak nya pulak bila ibu tepon katanya tak nak ckp dgn ibu nak ckp dgn abah sbb dia syg abah aje,ibu tak syg abah hai memandai2 yer budak ni.skrg ni kembar byk betul ckpnya apa aje org ckp ada aje yg jawab nya dah tu ibu dgn abah gak yg mengalah.Agaknya sbb teringat perangai dia org tu lah yg buat kami ni merindui.Blk rumah rasa mcm kosong aje padahal dulu masa takde anak ok aje.Abah kata skrg hidup mcm tak kena aje.Eh..eh..aku ni melalut aje lah kan panjang lak intro nya ni semua kes rindu-rinduan lah ni tak pe esok aku blk Trg pulak gi seminar dulu pastu ambik kembar sekali.mlm esok abah pulak kena tinggal 3 ari kat KL nangis lah duk sorang2.
Jom kita layan Chai Latte ni dulu.Aku mula2 tengok chai latte ni masa masuk umah ros-jintan manis ingat nak buat masa kat KL tp alatan tak berapa nak cukup he..he..umah nenek kan byk brg(aku cuma nak masak guna teko kecik tu umah aku takde teko kecik tu)Aku ada gak google kat tenet pasal chai latte ni blh dikatakan resepinya sama aje cuma sukatan aje yg lain.Aku try yg ros punya resepi dulu.mula2 aku rasa mcm tak lalu lak sbb ada letak rempah pastu bila dah masak baunya mula wangi tetiba aje ada selera nak cuba.tak rasa rempah sgt.abah kata ni teh nak buang angin.Jemput minum...sambil bersantai


Quote:


CHAI LATTE

Bahan-bahanya ( menghasilkan lebih kurang 3 cawan Chai)
1 sudu besar serbuk teh india ( kalau guna teh jenama BOH kena lebihkan lagi 1 sudu besar)- ibu guna Teh BOH aje
1 batang kulit kayu manis atau 1 sudu kecil serbuk cinnamon
4 biji buah pelaga(se eloknya kurang kan sikit)
3 biji cengkih
1/4 buku halia saiz kecil ( dihiris nipis atau disagat)
175ml susu segar-ibu guna susu cair
350 ml air
2 sudu besar gula-terasa mcm manis sgt lah lain kali kena kurangkan sikit



Cara-caranya
1. Panaskan air bersama serbuk teh, kulit kayu manis, buah pelaga, halia, gula dan cengkih. Biarkan mendidih.
2. Kemudian masukkan susu segar dan biarkan sebentar dengan api perlahan, dan kacau sebati.
3. Akhir sekali tapis chai dan curahkan di dalam cawan, sedia untuk dihidangkan panas-panas. Selamat Mencuba


Aku ni bukan boleh hidup tampa masak kek he..he..mula2 ingat tak nak lah masak kek blk kg kali ni tp sudahnya mlm2 buta aku duk dapur sorang2 godek kek.Klu umah sendiri kecik jd duk dapur ke ruang tamu ke sama aje tp bila duk kg ni rasa seram sikit klu duk dapur sorang2 yelah dapur kg aje dah dekat sama besar dgn ruang tamu umah aku jd aku entah2 lagi besar kot.(alaaa..aku mula ingat adik bila gunakan perkataan 'kot' sbb dia suka ckp letak kot kat belakang..sabo2 )dah lah meh layan kek kopi ni yg aku copy dr fp rinnchan.sedap dan terasa kopinya dah tu bau wangi kopi tu menusuk hidung ku.

Quote:

COFFEE BUTTER CAKE
Ingredients:
200gm butter (I used margarine)
150gm caster sugar
3 eggs
200gm cake flour (I used superfine flour)
1 tspn baking powder
1 tblspn nescafe coffee granules + 1 tblspn hot water
1 tblspn kahlua liquer (Omited) -tak letak pun takde
1 tspn coffee emulco/paste (substitued with a packet of 3 in 1 coffee mix-ibu guna coffe paste. )
5 tblspn buttermilk or UHT milk (I used fresh milk) -ibu guna susu cair

Method:
1. Cream butter and sugar until pale and creamy.
2. Add in eggs one at a time making sure it`s properly mixed before the next addition.
3. Add in coffee mixture and milk.
4. Fold in in flour which has been sifted with baking powder. Mix well.
5. Pour into 6" square tray or into loaf pan and bake at 175 deg cel for about 45mins or till skewer comes out clean



ni saje nak tayang sarapan kami kat kg masa ari ahad lepas semua kedai mari yer kecuali kek tu lah.cuba tengok cara bungkus nasi dagang tu.klu kat KL aku memang tak pernah jumpa lagi org bungkus nasi dagang mcm tu setakat ni cuma Trg dgn Kelantan aje lah yg bungkus nasi mcm tu agaknya lah.
yg kueh bom tu pulak memang peberet aku lah tp nak buat tak berani sbb masa goreng kueh ni mesti meletup pernah sekali masa aku kecil2 dulu mama yg buat ke arwah tok yg masak.masak duk goreng tu sekali bommmm...meletup sampai ke atap umah minyak semua tumpah(agaknya kes2 mcm ni lah dia di panggil kueh bom)kueh bom ni inti sambal ikan lebih kurang mcm inti pulut lepa aka pulut pangang trg lah
satu lagi tu tepung pelita ni sama aje KL ke Trg ke cuma aku aje yg maleh nak buat sbb nak buat sampan tu kena ada teknik baru jadi silap ari bln semua daun pecah



order dr anak tokey kedai runcit kat umah aku tu.katanya anak dai suka betul mkn kek jd nak tempah kek strawbery utk mkn2 aje dan aku memang tak tulis apa2 lah.aku anto kat kedai sebelum gi keje masa blk keje nak collect duit .mak budak tu ckp anak dia asyik ckp 'sedapnya..emmm sedapnya..' lega aku dengar.orde ni dah lama awal bln lepas cuma aku je tak sempat nak tayang



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net