Want your
own Fotopage?








 

SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 12-Mar-2010 09:08 Email | Share | Bookmark
MACAM-MACAM BENDA ADA

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Salam...

Tarik napas dulu ....... ari ni kurang sibuk so apa lagi aku nak layan fp ni jap dah lama rasanya tap update padahal ari senin tu dah update kan.alaa...saje je aku ni klu tak ngular tak sah setakat buat report bos tak kejar aku layan tenet dulu tp klu bos duk asyik intercom aku mintak report masa tu lah aku tak leh nak layan sementara bos gi obesea biar aku ngular dulu he..he..

memula aku tayang ayam bakar yg blh dikatakan setiap ari aku buat sbb nya aku suka,kembar suka abah pun setuju so layan ajelah selagi tak jemu.lagipun aku perap mlm bakar esok kadang satu mlm sampai 3 jenis sekali aku perap tp setiap jenis seketul udah ler byk2 sape nak perabis lak.

ni resepi makcik shima duk kat obesea nun.dulu dah wat aku letak rosemary kali ni letak rempah lain lak aku letak thyme,oregano dgn basil sedap ooooo sampai kembar sekali suap sekali tenguk air sbb pedas tp tetap layan sampai tinggal tulang.


ini pun kes terliu tengok kat umah ijan,obersea lagi tp masa dia buat mikail lum keluar lagi skrg ni entah dah berapa besor mikail tu yer.tp aku tak ikut resepi ijan aku jumpa resepi kat umah aku majalah mingguan wanita.dulu aku dah pernah buat guna pastri fillo betul ok lah tp kali ni aku buat guna puff pastri aje sbb dah byk supermaket yg aku jelajah takde jual pastri fillo ni kat wilton pun takde kat bagus pun takde sampai berbulan2 ku mencari last2 dpt idea guna puff pastri kawan jd ler drp takde.suku suka mkn baklava ni panas2 sbb rangup dgn kemanisan. ok resepi tunggu aku blk umah dulu

BAKLAVA(Pastri Berwalnut)
sumber:mingguan wanita-pencuci mulut masakan timur tengah
hidangan utk 20-30 org


3 paket pastri philo
720 g mentega yg telah dicairkan
500 g walnut cincang

Bahan utk sirap pekat
750 ml air
1.5 kg gula pasir
1/2 biji lemon
1/2 biji oren

Cara
Bentang satu lapisan pastri sapukan dgn mentega cair.taburkan walnut sehingga 30mm tebal.susun dlm loyang dadar yg sudah di sapu mentega cair.ulangi hingga lapisan pastri habis.Bakar dlm ketuhar dgn suhu 190c sehingga warnanya bertukar menjadi keperangan.kemudian tuangkan sirap yg telah disediakan ke atas baklava ketika masih panas.Biarkan baklava dlm suhu bilik semalaman.potong baklava kecil2 sesuai dihidang sejuk.




dah lama BM aku tu tak xcesice so aku layan lah resepi yg aku print berbakul2 tu sekali jumpa resepi kat umah kak rinn jd cuba lah.sedap pulak bila mkn panas2 tp klu dah sejuk pun bila kita panas kan blk guna toaster pun sedap mcm baru masak.sbb ari tu dah masuk 3 ari ada lagi belen seketuk dr umah ke zoo dr zoo gi opis tak gak mkn2 last2 blk umah aku masuk toaster sendiri mkn sedap pulak.klu sesapa nak cuba kat bawah ni resepinya t.q kak rinn sy copy aje ni

CINNAMON TWIST BREAD
copy rinnchan.fotopages
Ingredients:
400gm high protein flour
12gm instant dried yeast
1gm bread improver ( used 1/2 teaspn)
6gm salt (used 1 teaspn)
50gm egg (used 1 med size egg)
48gm caster sugar
12gm milk powder (used 2 tablespn)
60gm margarine
190gm water
1 egg yolk, to brush

To sprinkle :
Mix 1 teaspn cinnamon powder and 3 teaspn caster sugar (I used brown sugar)

Method :
1. In a large bowl mix together flour, yeast, milk powder, sugar, salt and bread improver. Mix well.
2. While mixing, add in egg and margarine consecutively.
3. Add in water little at a time making into crumble. Knead until dough is formed and not sticky.
4. Cover the dough with plastic film and let rest for 10 mins.
5. Divide dough into 8 equal small dough and round them. Proof for 5 mins. Cover with plastic again.
6. Using hand roll each small dough into a long sausage shape. Do rolling and rest 3 mins for 3 times until dough length reach about 18cm-20cm.
7. Twist the dough as the diagrams shown below and place on pre-dusted baking tray. Proof for 10 mins or until doubled the size.
8. Brush surface with egg yolk and sprinkle mixture of sugar and cinnamon powder.
9. Bake at 190 Deg Cel for 10mins - 15 mins or until golden brown.

Note:nak tengok lebih terperinci cara2nya gi tengok kat umah kak rinn yer


nak perabis biskut marie.dah lama buka duk betapa aje dlm tabung tu jd aku wat ler kek ni sedap sesangat tp aku tertiba rasa pening agaknya byk sgt coklat kot tu yg pening.aku ni selalu klu mkn coklat bar aje yg pening ni mkn kek batik pun pening gak, dah tua lah tu byk sgt penyakit dah berkenan kot

KEK COKLAT BATIK MERI
Sumber : S.I.L
copy mamawandiha.fotopages

Bahan2
8 biji telur (gred A)
½ tin susu pekat (ku bubuh 1/3 tin saja)
1 ½ cawan milo
1 ketul butter (250 gm)
1 bar coklat masakan (250 gm)
1 bungkus biskut meri original (patah dua)

CARA

1) Pukul telur hingga kembang. Masukkan susu pekat & milo dan pukul lagi hingga rata.
2) Panaskan butter dlm kuali dgn api yg perlahan. Bila cair masukkan coklat masakan. Kacau hingga coklat mencair.
3) Kemudian masukkan bancuhan telur dan dikacau rata. Biarkan sehingga bancuhan menjadi pekat.
4) Akhir sekali masukkan biskut meri. Gaul rata dengan cepat kemudian masukkan dlm loyang. Tekan2 biar padat.
5) Bila sejuk masukkan ke dlm peti sejuk. Bila sudah keras, potong ikut saiz yg disukai


Dah asyik mkn ayam bakar jd bawak lah geng sekali.buat mashed potato kes teliur tengok kak meen tayang tu yg aku buat gak tu.sedap memang sedap sekali rasa mcm KFc pun ada he..he.. bila lah nak kurus ni asyik mkn yg sedap aje

Kentang putar dgn Sos Black pepper (4 org mkn)
copy jasmeen.fotopages

Kentang putar
3 biji kentang russet (besau pya) - kupas & rebus kasik empuk
1 sdb Butter or Margerin
5 sdb Susu segar or Susu cair
Secubit garam

- Kentang yg dah empuk, tos & tumbuk kasik lumat.
- Cairkan butter, masukkan susu...kacau kasik sebati.
- Masukkan garam..kacau lg
- Masukkan bancuhan butter ke dlm kentang td....kacau smpi sebati...
- Senduk ler guna scoop ice cream..kalo nak lawo bebulat mcm KFC tu yerr...


Gravy (Black pepper sos)
1 sdb lada hitam (tumbuk lumat)
2 sdb butter / margerin
11/2 sdb tepung jagung
21/2 cwn air
1 kiub ayam
Sedikit kicap - sy guna kicap cap udang jer

- Cairkan butter.
- Bancuh tepung jagung dgn air hingga larut.
- Masukkan ke dlm butter cair...
- Masukkan kiub ayam & serbuk lada hitam.
- Kacau sehingga likat & mendidih.
- Masukkan sedikit kicap utk lebih warna gelap.
- kalo x ckup masin, bleh ltk sket garam

Ni masak utk mkn dgn nasi lah rasanya hujung minggu lepas yg aku ambik MC masa kakak demam.anak demam ibu gi klinik buat muke kesian mintak mc sib baik doc tu paham.Masak ayam percik nak bg anak berselera tp ibu yg terlebih selera lak.memang best sgt2




AYAM PERCIK CHEFF NORZAILINA
copy ummizaihadi-homesweethome.blogspot
Bahan:-
1 ekor ayam - potong 4 @ 6 (akak potong 8, senang sikit nk mkn)
1 keping asam gelugur
1/2 camt. halba
750 ml santan (dari 2 biji kelapa)
garam dan gula secukupnya
Bahan A:-

3 camb. pes cili (cili kisar)
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
3 cm halia
3 batang serai
3 cm kunyit hidup

Cara-Cara:-
Kisar bahan A. Jerang bahan A dengan semua bahan lain sambil dikacau hingga ayam setengah masak.
Keluarkan ayam. Masak kuah hingga pekat sedikit.
Ubah ayam ke atas grill atau panggang atas bara api sambil renjis-renjiskan kuah tadi (hati-hati kerana kuah akan memercik sedikit, isshhh dah nama pun ayam percik eh).
Bila masak sempurna bolehlah diangkat. Panaskan kuah seketika kemudian hidangkan dengan ayam.



ni entah bila buat nya dah lupa lah.rasanya 2 minggu lepas.ni ler kek zaman kita kecik2 dulu2.masa kecik klu mintak mama buatkan kek lebih kurang mcm ni lah rupanya.mama panggil kek bodo aje sbb takde letak perasa apa2 cuma adalah wat color2 belang ke marble ke.masa kecik dulu klu mkn kek ni yg baru masak sambil2 berebut adik badik bkn main sedap tp skrg bila dah blh buat sendiri rasa mcm tak sedap lak bese aje.klu lah blh buat sedap mcm mama buat dulu mesti lagi cepat abis ni.mcm bese lah resepi c&p aje he..he..

BASIC BUTTER CAKE
Sumber : CHef Alex Goh
copy rinnchan.fotopages

BAHAN-BAHAN:
250gm butter
200gm gula castor
5 butir telur gred A
210gm tepung kek
1/2 tsp baking powder
1 tsp esen vanilla

CARA-CARA:
1. Putar butter dan gula hingga kembang dan gebu. Masukkan esen vanilla, putar rata.
2. Masukkan telur sebutir demi sebutir dan putar terus hingga rata dan gebu.
3. Perlahankan putaran. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Putar hingga sebati.
4. Tuang adunan ke dalam loyang yang dialas.
5. Bakar pada suhu 180 darj cel selama lebihkurang 50minit bergantung kepada oven masing-masing.
6. Sejukkan atas dawai penderai dan potong bila telah sejuk.



mcm sedap aje kak CT Delima masak ayam ni so aku cubalah sbb dah kena angin makan ayam bakar aje kan cuba resepi lain lak.sedap dan sesuai utk budak2 mak budak pun blh.resepi ni dr hana pastu kak Ct buat aku pun copy he..he..

AYAM GRILL MADU
copy taman-syurga-abadi.blogspot

Bahan2
500g ayam
1 kiub ayam
2 a/b kicap pekat manis
2 s/b sos tiram
2 s/b madu

bahan tumbuk
2 ulas bwg putih
1 cm halia
1 s/k lada hitam

perapkan kesemua bahan2 selama 30 min atau lebih bakar menggunakan suhu 180 c sehingga masak.


Gatal nak cuba lain punya versi last2 kena marah dgn abah sbb dia ckp sepanjang hayat dia tak pernah lagi jumpa kueh talam org letak pisang(dah aku aje yg cuba mcm mana nak jumpa)

aku bg kat jiran sepiring kueh ni dpt lak balas bekas kueh ni

alhamdulillah murah rezeki.


LONTONG utk mkn pg minggu lepas dah lama rasanya tak mkn lontong nak beli takde lak org jual kat umah ni jd buat lah bkn susah mana pun.mcm bese resepi mintak rujukan dr chef E(abah ler kan dia tukang kuat komen)resepi tunggu ler nak ingat blk



musim2 panas ni sedap mkn sira pisang yg duk dlm peti rasa sejuk aje tekak tu yg aku buat tu.byk ni aku mkn sorang utk 2 ari ler simpan dlm peti blk keje ngap..ngap..sedapnya utk kencing manis tengok aje ler yer


dah tak ingat ambik resepi mana nanti blk umah buka buku blk yer.yg bijan tu saje aku gatal tambah bg sedap mata memandang he..he..


berkat menggunakan petua yg kak meen bg utk bg kek nampak cantik sapu shortening kat tin so aku cuba dah memang betul2 jd thank kak meen sudi syer tip .Kek kat atas tu aku tukar jd mcm ni saje gatal tangan dah lama tak main bc.kek tu aku bg kat nursery kembar klu duk umah sape nak mkn





gambar kat atas tu takde kena mengena dgn resepi yer saje aku suka tengok suasana pg sabtu lepas mcm sejuk aje.lagi pun aku keluar umah kembar dgn abah tak bangun lagi keluar senyap2(bkn tak mintak izin tau dah ckp awal2 dgn abah jgn jd isteri derhaka ye)supaya kembar tak nangis tengok aku nak keluar umah.nak gi beli lauk benornya klu kembar ikut mcm mana nak bwk brg kan.tp bese lah ibu klu dah terlepas mcm ni kul 9 pg baru sampai umah.he....he....sekali sekala dera abah jd abah mithali

ok lah dah byk sgt aku citer cukup lah tu



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net