SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 18-Feb-2010 04:21 Email | Share | Bookmark
N3 MELEPAS RINDU...

 
 
 
 
 
 
Salam semua..

Ada yg rindu dgn cite citu aku ke?mungkin takde kot yelah aku bkn jenis yg pandai sgt cuma xcited mencuba aje he..he..n3 sblm ni aku ckp nak blk kg kan,dan dah blk kg pun dan dan blk KL balik dah cuma citer kat kg tu aku nak peram dulu sbb byk sgt gambarnya dah tak terpilih tu baru 3 kamera klu byk lagilah haru aku nak pilih.ok sbb dah lama aku tak masukkan n3 jd aku letak lah resepi yg baru aku cuba ni mula2 kek gula hangus yg selalu ku buat tak menjadi ni tp yg ini kira ok sikit lah.tq shieda bg tip utk buat kek ni.memang sedap dan ramai yg puji.aku buat ari khamis ni ari memula sampai.mama sampai beli oven baru semata2 nak bg aku baking2 sbb microwave mama masuk wad entah bila keluar.tq yer mama sbb beli oven baru tu.kek ni pun ku buat sbb mama suka sgt mkn kek ni


kek gula hangus @ kek sarang semut
copy fp nuanza

bahan2

ni utk wat gula hangus- buat yg ni dulu sblm bancuh adunan

2 cawan gula pasir
2 cawan air mendidih
3 sudu besar (penuh) mentega

cara:

masukkan gula dlm kuali atau periuk
bukak api sederhana kecil...
sentiasa kacau2 gula sampai larut
sampai warna jadi keemasan macam madu..
kalau jadi kearangan, buang je la...konpem x jadik
pastu, dgn langkah kuda2..masukkan air panas dlm gula td...
AWAS!! sedikit kemalangan akan berlaku kalau x berhati2
sbb gula tu mcm meletup2 skit nanti...
pastu gula td akan jd cam ketul2 skit bila masuk air...
cairkan semula...
bila dh cair semua, masukkan mentega..biarkan larut...
tutup api dan sejukkan

bahan lain:

7 biji telur saiz A
2 cawan tepung gandum
1 tin susu pekat manis disukai ramai (termasuk semut)- aku x abiskan 1 tin pun, dlm 3/4 tin je
2 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder (harap maklum, yg ni aku gatai tambah sendiri sbb geram buat ari tu x mo naik..so, aku tambah je la...)
1 sudu teh esen vanila

cara:

pukul telur sampai betul2 kembang - jadi berbuih2...
(blend pun boleh..guna mixer pun boleh)
pastu masukkan susu pekat
kasi putar lagi sampai sebati
masukkan pulak esen vanila
pastu ayak tpg gandum + soda + baking powder
masukkan skit2 dlm adunan..sambil2 le gaul2
last sekali, masuk la gula hangus yg dh sejuk td...
ratakan...
biarkan terperam dlm bekas tu dlm 3 jam...(bertutup ye...nanti lalat masuk!)
pastu sblm masuk loyang, gaulkan sekejap utk sebatikan tepung yg mendap ke bawah
bakar selama 1- 1 1/4 jam guna api bawah n suhu cam biasa la..antara 160-180 darjah celcius
5 mnt terakhir, guna api atas dan bawah
biarkan sejuk sblm telungkupkan dari loyang

INi lak projek yg dah lama aku du im aje dah lama dah tak wat brownies jd aku pun try lah resepi ni.mama ckp kek apa mcm ni keras buat malu kat org aje klu nak bg buat buah tangan aku pun jawab ler tu brownies lah memang mcm tu klu kek memang lah lembut(memandai aku bg komen kat mama)


HERSHEY`S BEST BROWNIES
copy FP Rinnchan

Ingredients :
1 cup butter or margarine
2 cups sugar ( I used only 1 1/4 cups brown sugar)
2 teaspn vanilla extract
4 eggs
3/4 cups hershey`s cocoa powder ( I used the usual cocoa powder)
1 cup all purpose flour
1/2 teaspn baking powder
1/4 teaspn fine salt
1 cup chopped nuts (I used chopped cashew nuts)

Method:
1. Heat oven to 170 deg cel. Grease 13" x 9" pan.
2. Place butter/margarine in a large microwave-safe bowl and microwave at HIGH for 2
or 2 1/2 mins or until melted. Let cold.
3. Stir in sugar and vanilla essence.
4. Add eggs one at a time, beating well with spatula after each addition.
5. Add cocoa powder, beat until well-blended.
6. Add flour which has been sifted with baking powder and salt. Beat well.
7. Stir in nuts.
8. Pour batter into prepared pan and bake for 30mins to 35mins or until brownies
begin to pull away from sides of pan. Cool completely on wire rack. Frost with cooking
chocolate and dust surface with icing sugar. Cut into bars and ready to serve.



ni bese aje sape2 pun blh buat.aku cuma letak inti sardin pastu lipat(midza nak cepat daa..tu pasal jd lipan) dan celupkan dlm tepung goreng pisang atau blh juga guna telur dan goreng.aku bese guna tepung berasa sbb lebih garing rasanya


biskut ni gara2 ant. jennie wilton yg duk promok suruh aku buat biskut jd aku kongsi lah tepung kacang ni dgn dia.senang aje buat nya

bahan2
500 g tepung kacang peas
100 g gula ising
campurkan kedua2 bahan hingga rata kemudian masukkan minyak jagung sehingga menjadi doh yg boleh di gentel kemudian bakar

note:sedap dan lembut serta wangi baunya.

ni lah tempat kami buat xtvt masa cuti raya cina tu



ceritanya tungguuu..............aku nak pilih gambar dulu


bye..bye...

Quote:
Hai Ida ....sedap nampaknya kek gula hangus tu...akak pernah buat tapi sikit berminyak memang macam tu yeee......akak ni silent reader xpenah nak tinggal jejak tapi arini macam rajinlah pulakkk.....suka tengok ida rajin mengupdate N3 ni....bolih gak share2 idea memasak.... ~Sharifah Mariam

To Mariam~ 10 Q coz ada gak yg sudi folow ida punya fp ni walaupun story mory dlm ni cuma diari kehidupan ida sekeluarga.apa pun ida suka berkongsi apa2 resepi yg pernah ida cuba utk rujukan sendiri mahupun kawan2.lain kali tinggalkan jejak tp klu mariam ada fp blh ida singah


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net