SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 6-Feb-2010 08:18 Email | Share | Bookmark
STEAMED MUFFIN & DONUT LELA

 
 
 
 
 
Salam hujung minggu bg bercuti lah mcm aku bese memang cuti ari sabtu minggu pertama tp disebabkan minggu depan nak cuti CNY semua extra cuti kena tarik gi ke minggu CNY bagus gak leh aku cuti lelama.sikit nak blk kampung ni ada event yg beso akan berlaku tungguuuu.....nanti kan n3 kami blk kampung ya..hi..hi..mcm yo yo oo aje kan aku ni.padahal nak blk kg minggu depan.

oklah kita citer apa xtvt aku msk smlm dan kemarin.mula2 ari khamis blk keje terus aku masuk dapur yg kembar lak blh dia gi melepak kat umah sebelah.(dah ada rutin baru lak kembar ni klu dulu blk umah terus masuk skrg takde nya bila dia nampak cik ani sebelah umah terus dia jln kedepan dan dia leh cakap nak sembang2 dgn cik ani dulu)bila dah nak maghrib baru blk itu puas ibu dgn abah panggil baru nak blk.kadang adik blk kakak tak blk bila kakak dah masuk umah adik lak yg dah keluar umah hai..budak ni.Benornya aku masak muffin ni sbb nak gi tengok org sakit(atuk din-atuk angkat kembar)atuk din patah tangan sbb jatuh motor kat umah dia jd aku ingat nak gi jenguk lah lagipun HUKM dgn umah aku bkn lah jauh sgt klu tak jam 5 min dah sampai dah.sekali bila aku dah siap msk semua dah solat magrib aku call lah nenek mai ckp nak dtg HUKM sekali dia ckp tak payah sbb budak tak leh masuk mlm langsunglah muffin ni jd santapan opismate dan juga budak2 kat nursery kembar.sedap dan lembut tak mcm muffin yg di bakar aku suka muffin mcm ni tp aku idak lah mkn byk sekadar merasa aje cuma aku buat tak secantik mamafami ler sbb duk kejor2 buat nya.



Quote:
STEAMED MUFFIN
copy mamafami
sumber maklang

Ingredients A :

2 cups evaporated milk
1 cup cooking oil or 250g melted butter (I used cooking oil)
1 3/4 cups castor sugar -kurangkan sikit guna 1 1/2 aje itu pun agak manis bg ku
1 egg

Ingredients B : to be sifted

300g superfine flour
1 teaspoon baking powder
1 teaspoon bicarbonate soda
Essence : Lemon, Strawberry,and Bluebery
Food coloring : yellow, pink, purple




Method :

1. Mix A using a whisk.
2. Pour B into A and mix well.
3. Spoon the mixture into the prepared cups layered with papercups.
4. Steam for 10 minutes in high temperature.


Ni lak projek smlm konon nak bg kembar buat bekal sekali dgn ibu dia lah.ari ni spatutnya nursery tutup cuma aku aje mintak ehsan budak kat nursery tu tolong jagakan kembar sib baik dia org nak jaga.jd aku buat lah donut ni buat bekal kemabr sekali pd td turun bawah dia org abahnya gi beli kueh lagi adoi lah anak ku ni langsung tak leh nak jimat lah.takpe lah bkn byk pun beli kueh tu seringgit sorang janji dia org mkn dah ler tp yg aku tau anak aku ni lapo mata aje.oklah kita citer pasal donat ni lak donat ni lebih kurang donut kentang bezanya donut kentang letak minyak ini letak majerin dan yg pasti aku memang tak reti nak handle benda2 lembik ni so aku duk tambah2 tepung rasanya2 hampir sekilo gak ler.ha..sape nak mkn byk2 tu jd aku grg ala2 manja pastu masuk peti lah.dpt lah dlm 25 ketul saiz big apple punya.




Quote:
DONUT LELA
copy mamafami

Ingredients :

2 big potatoes ~ peeled, cut to small pieces, boiled and mashed (ibu tambah garam sedikit masa rebus)
3/4 cup lukewarm milk (guna air suam + susu tepung lain kali kena kurangkan kpd 1/2 cawan shj)
2 egg yolks (1 biji telur)
4 tablespoon sugar
500g all purpose flour
1 tablespoon instant dried yeast
3 tablespoons margarine
Method :

1. Pour the lukewarm milk into the Bread Maker pan. Add in mashed potato, egg yolks, sugar and vanilla essence.
2. Top it with flour. Sprinkle the instant dried yeast on top.
3. Set the Bread Maker to Dough. Once the dough is just incorporated, add in margarine and allow the Bread Maker to finish it's process which takes about 1 1/2 hour including proving.
4. Remove from the pan, punch down to let out air from the doh. Roll to the thickness of 1 cm and cut using the donut cutter.
5. Arrange on a tray lined with plastic for easy handling. Leave for half an hour, covered.
6. Fry till golden brown. Coat with castor sugar or dip in melted cooking chocolate and sprinkle with toppings of your choice


Donut ni memang best dan cepat kenyang ya dpt seketul tu pun dah mula rasa nak terkeluar blk


ibu dah malas masak mkn maggie grg aje minggu ni msk maggie sampai 2 kali sib baik abah tak komplain apa2 siap ckp sedap lagi(kembang tukang msk)

bye..bye..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net