SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 23-Nov-2009 01:22 Email | Share | Bookmark
SEKALI HARUNG LAH....SENANG CITER

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Salam....
sakit pala tak yah citer pjg tengok bawah ni


terliur mamasya masak rojak blk keje lepas tengok fp mamasya ku gi ler beli bahan2 terus jd.sedap tp aku ubah jd mcm yong tau fu..he..he..mintak maaf lah memandai ubah
Quote:


Rojak Bandung
Sumber; Blog Bro Rozzan
copy mamasya

Bahan-Bahan
600 gm sotong kering yg sudah dikembangkan (potong kecil -saiz ikut suka)
200 gm sayur kangkung (dibersihkan, potong seperti memasak sayur)
150 gm kacang tanah (sangai dan tumbuk separuh halus) atau beli yg dah siap jer
beberapa keping tahu kering (“tahu pok”) atau tahu basah
1 batang timun, **tambah sekuang&kueh teow

Cara:
1. Didihkan air dalam periuk. Bubuhkan sedikit garam dan minyak.
2. Celurkan kangkung sebentar dan toskan.
3. Celurkan pula sotong kembang tadi dan agkat lalu toskan.
4. Tahu kering/ tahu basah digoreng hingga garing lalu dipotong/hiris.
5. Timun dibelah dua dan dihiris memanjang.

Bahan-Bahan Sambal
25-30 tangkai cili kering (rendam dan kisar dgn sedikit air)
240 gm gula melaka - tambah 1 sb madu
2 sudu makan gula pasir
250 ml air
5 sudu makan (penuh) petis
½ botol sos tomato (kira-kira 220-250 gm)
1 sudu makan cuka atau air limau kasturi (boleh dikurangkan)
1 sudu makan tepung jagung (bancuh dgn 2 sudu makan air)

Cara:
1. Masak gula melaka bersama air hingga gulanya larut. Tapis dan tuang ke dalam periuk.
2. Masukkan pula semua bahan kecuali bancuhan tepung jagung dan kacau rata. Biarkan sehingga mendidih.
3. Akhir sekali, tuangkan bancuhan tepung jagung tadi utk memekatkan sambalnya. Matikan api.

Cara Menghidangkan Rojak Bandung
1. Susun kangkung, sotong, timun dan tahu di dalam pinggan.
2. Tuangkan sambalnya rata-rata.
3. Akhir sekali, taburkan kacang tanah tumbuk tadi


tengok org buat cistat aku pun nak wat gak.sedap memang sedap.buat pun takde susah mana sebab blh buat sekerat2 jln he..he..(blh simpan)
Quote:

Blueberry Cheestat
Sumber : Alex Goh
C&P : Resipi.net & Fp Jasmeen

Sweet Pastry

Bahan A
200 g mentega
100 g gula aising
1/4 sudu teh esen vanilla

Bahan B
1 biji telur

Bahan C
420 g tepung
1 sudu besar tepung susu

Cara-cara
1. Putar (A) hingga lembut dan tambahkan (B). Putar lagi hingga gebu.
2. Masukkan (C) dan gaul sehingga sempurna.

* Tat akan bewarna keemasan dan rangup jika dibakar di rak bawah ketuhar (lebih kurang 1/2 inci dari bahagian bawah ketuhar

Filling (resipi BAGUS)
250gm cream cheese
20gm butter
60gm caster sugar
1 biji telur

Blueberry filling.

1- Putar cream cheese, butter & gula hingga kembang...masukkan telur & putar hingga sebati.
2- Paipkan filling kedlm kulit pastri yg sudah di masak...Masukkan sedikit blueberry filling..lorekkan ikut suker.
3- Bakar semula selama 10 min.

dpt 50 biji bawak lah gi opis bg jiran sikit pastu aku mkn lah apa lagi.kembar kakak mkn yg kulit dgn blubery yg adik lak mkn tengah aje



Quote:

menu lunch semalam


AYAM PANGGANG TERIYAKI
copy mat gebu sumber rinnchan

BAHAN-BAHANNYA
3 kepingan besar ayam (mat guna bahagian peha)
3 camca besar madu
4 camca besar kicap manis
1 camca besar gula (mat guna brown sugar)
3 inci halia, diparut halus
3 ulas bawang putih, diparut halus
1 camca teh garam halus (atau secukup rasa)

CARA MEMBUATNYA
Ayam dibersihkan, kelar2. Kemudian gaul dengan semua bahan lain, simpan dalam peti sejuk dan biar perap 1 jam. Panaskan dapur arang, asingkan ayam dari bahan2 perap dan masak bahan perap tadi dengan api perlahan hingga sedikit pekat, tambah sedikit air jika perlu. Matikan api. Panggang ayam dan sapu bahan yang dimasak pekat tadi atas ayam. Panggang hingga masak. Nak tau masak, hiris sikit bahagian paling tebal pada peha ayam tadi, kalau air yang keluar jernih dan daging kelihatan putih, tanda ayam dah masak.

*ibu tak panggang cuma masak dlm kuali aje mcm buat sticky caremel chicken



SUP AYAM HADNYAI
copy http://tiffinbiru.blogspot.com/
BAHAN - BAHANNYA
800 g ayam, dipotong sederhana besar
5 batang serai, dititik
7 cm lengkuas, diketuk
2 batang saleri, dikerat2
2 biji tomato, belah 4 setiap satu (resipi asal tak letak)
5 - 6 cawan air (atau secukupnya)
Garam dan gula secukup rasa
2 kuntum bunga lawang#
5 biji buah pelaga#
3 kuntum bunga cengkih#
1 batang kayu manis#(#rempah tumis)
5 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
3-4 biji cili padi*
4 cm halia*
1 camca teh lada hitam(resipi asal tak letak)*
2 camca besar ketumbar*
1 camca teh jintan kasar*
1 camca teh jintan halus*(*dikisar halus)
Hirisan daun sup/daun bawang, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan
1 sudu kecil serbuk rempah sup adabi(ibu tambah)

CARA MEMBUATNYA
Ayam dibuang kulit, cuci bersih dan toskan. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis rempah tumis, serai, lengkuas dan bahan kisar halus hingga harum. Masukkan ayam tadi dan gaul rata. Masak hingga ayam kecut kurang lebih 5 minit.
Tuang air dan masukkan saleri. Gaul rata dan renih hingga ayam masak. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula sebagai pemangkin. Akhir sekali masukkan tomato dan masak 1 - 2 minit lagi.
Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun sup/daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan. Sedap juga dihirup begitu saja......

*ibu rasa mcm kurang sikit lah sup ni tp tak taulah kot2 memang ibu tak betul masaknya.disebabkan rasa yg tak sedap tu maka tambah lah rempah sup bg ada umphh..sikit
abah mkn sampai 2 pingan nasi sup 2 mangkuk kira sedap lah kot



KERABU TOMATO
Sumber buku masakan "Kerabu Dan Salad" hasil nukilan "kak liza"
copy mat gebu

BAHAN-BAHANNYA
3 biji tomato (mat guna 4 biji)
100 g ikan bilis yang telah dibersihkan(tak letak sbb tak suka gantikan dgn sos ikan)
3 biji limau kasturi, ambik jusnya
1 camca besar gula
50 g daun pudina(mat guna daun kesom), hiris kasar(takde stok)
Garam secukup rasa
1 biji bawang besar*
2 biji bawang merah*
3 biji cili merah (mat guna 5 biji cili padi)*
5 biji cili padi hijau*(*dihiris)

CARA MEMBUATNYA
Tomato dihiris kasar, ikan bilis dicuci, toskan dan goreng garing, angkat dan toskan. Dalam satu bekas, satukan tomato, bahan hiris, daun pudina (daun kesom) gula dan jus limau kasturi, gaul rata. Tambah garam secukup rasa. Taburkan ikan bilis sebelum dihidangkan bersama nasi putih sebagai pembuka selera.

*memang sedap tak hinggat klu mkn kerabu ni.ibu laju mkn nasi sbb kerabu ni lah memang sedap nanti nak wat kg.
tips mesti guna tomato yg hijau baru sedap rasa ranggup dan manis



NURGET AYAM
copy http://juwitafariz.blogspot.com/
Bahan-bahan ( 4 orang )

* 400g isi ayam
* 4 sudu besar mayonis
* 1 sudu kecil serbuk lada sulah
* 1/2 sudu kecil garam
* 100g okara/breadcrumbs
* 2 sudu besar tepung gandum(tukar guna tepung jagung supaya lebih kenyal)
* sedikit tepung- utk salut kat luar nugget

untuk kulitnya ita guna sebiji telur dan breadcrumb

Cara-cara

1. Masukkan isi ayam ke dalam pengisar. Kisar sampai hancur. Kemudian masukkan bahan-bahan lain. Kalau rasa kering boleh tambah mayonis.
2. Buat bentuk bulat, golek-golek dalam tepung. kemudian celup dalam telur dan salut dengan breadcrumb.Kemudian goreng dengan minyak penuh




Quote:


ROTI MARBLE(COKLAT)
copy MAT GEBU

BAHAN-BAHANNYA
200 g tepung roti
50 g tepung gandum
1 camca besar mentega
140 - 150 ml susu segar
1 camca teh yis
2 camca besar gula halus
1/2 camca teh garam
1 camca teh bread improver
1 camca besar serbuk kokok + sedikit air, jadikan pes (mat tambah 1/2 camca teh coklat emulco
tambahan coklat masakan sbg filing

CARA MEMBUATNYA
Bancuh yis dengan sedikit susu (anggaran 50 ml), larutkan dan biar sekejap. Satukan tepung roti, tepung gandum, bread improver, garam dan gula, kacau rata. Tuang bancuhan yis dan gaul sambil dituang baki susu segar sedikit demi sedikit, hingga adunan menjadi doh.
Tambah mentega dan uli hingga doh menjadi kenyal dan elastik. Bulat2kan doh, letak dalam bekas, dan tutup dengan cling film. Biar 40 minit, keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara. Bahagi doh kepada 3 bahagian yang sama besar.
Satu bahagian digaul bersama pes koko tadi dan uli hingga warna sekata (jika perlu tambah sedikit tepung roti). Canai doh tadi, biar sama saiz dengan 2 bahagian doh tanpa warna. Balutkan doh coklat hingga tidak kelihatan. Canai sedikit dan potong kepada 3 bahagian.
Buatkan simpulan tocang pada doh tadi, dan alihkan ke dalam tin berukuran (9 x 4 x 3) inci yang telah disapu mentega dan alas dasarnya dgn kertas minyak. Biarkan naik 2 x ganda (kurang lebih 1 jam).
Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 25 - 30 minit, bergantung pada oven masing. Sapukan mentega pada permukaan roti sejurus dikeluarkan dari oven. Biarkan betul2 sejuk sebelum dipotong

*ibu tak ikut cara mat cuma gaul2 kan aje serbuk koko tu lepas tu masukkan pula coklat masakan yg dah di potog kecik lepas tu uli sikit kemudian masukkan dlm tin.
memang best lagilah klu mkn panas terasa coklat yg melt tu sedap ooo



Brownies mocha melekit aku terasa nak mkn2 pastu tabur walnut kat atas tu sedap...lagilah klu mkn yg dr dlm peti.resepi dah ada kat sebelah ya..

Quote:

gambar2 jln2 cari pasal.mlm minggu ajak abah gi Tesco ampang apa lagi kembar nampak play ground kat sana adik mulalah tangan terkepak2 nak main.ibu dlm rela paksa gi lah beli token.pastu semlm gi ronda cari tv baru.ingat saje2 nak tengok jd dgn murah ati pekerja court mamont jaga kembar sbb kembar nak tengok kartun siap landing atas sofa lagi pastu aku siap ckp dgn abah ibu bekenanlah sofa tu hee..he..lg botaklah kepala abah.pilihlah bu tp bukan beli skrg...tungguuu...entah mana aku nak letak tak tau lah.aku benor nak cari BM tanya2 takde stok lah.sib baik klu tak kopak lg.



Ni sbb anak2 kak Teh mintak aku ajarkan dia org buat roti so layan lah resipi ni.smlm punya xtvt takde nak wat mende tv kat umah dah rosak tiba2 dia meletup so aku gi lah mengacau kat umah kak teh pg2 buta (ada yg tak bangun pun lg klu bpa ni aku dah melepak umah org ni)duk sembng masa dia org sarapan dgn biskut kering tiba2 kak lang ajak aku buat roti jd ini ler hasilnya.brg2 buat kueh seme aku angkut gi umah kak teh lepas tu suruh kak lang tengok sbb aku nak bg tido kembar.masa kembar baru aje nak lena aku dengar pintu umah diketuk rupanya budak2 tu nak tunjuk roti yg dah siap msk tu yg gambar siap ada org pegang lg.tp ada kisah disebalik roti tu he..he..kak lang lain kali tengok btl2 ya roti tu dah msk baru angkat.

Quote:

ROTI SIPUT
copy MATGEBU

BAHAN-BAHANNYA
400 g tepung roti
190 ml air
60 g whipping cream (boleh ganti dgn susu cair)
80 g gula halus
11 g instant yeast (mauripan)
1/2 camca teh garam
1 camca teh bread improver
1 camca teh bread softerner
60 g mentega
Sedikit gula halus untuk ditabur


CARA MEMBUATNYA
UNTUK DOH :- Satukan semua bahan2 diatas kecuali mentega. Gaul rata hingga menjadi doh. Tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang lembut dan elastik (kurang lebih 20 minit). KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan2 tadi dalam breadmaker, pilih setting untuk "DOH" dan tekan "ON". Biar hingga siap menguli (30 minit) dan perap 10 minit. Keluarkan doh dan ikut langkar seterusnya.
UNTUK ROTI SIPUT :- Doh tadi ditumbuk untuk membuang udara. Bagi kepada 16 bahagian sama besar, bulat2kan. Ambil satu bahagian, canai memanjang dan gulung. Kemudian canai gulungan tadi dan gulung sekali lagi. Kerat2 dan susun dalam loyang yang telah disapu dengan mentega (dalam gambar mat guna ramekin, 3 potongan untuk 1 ramekin). Buat hingga siap dan biar 45 minit. Tabur sedikit gula halus dan bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 25 - 30 minit atau hingga kuning keemasan. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan



Quote:

order CMC dr anak abg din lak utk anak nya bwk gi jamuan tadika.

orange cake order dr kak ila utk di bawak ke majlis tunang sepupunya kat negeri 9


Maaflah buat n3 sekali harung aku takde moodlah ari ni.badan sakit2 kepala pun sakit.dgn kembar lg sakit ni rasa nak ambik MC pun ada ni.bila sekali harung takde lah aku update ari2 dan takdelah yg terlupa nak masuk n3(kot ya lah)

layan ajelah mata.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net