SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 13-Nov-2009 01:42 Email | Share | Bookmark
FRIED MUSHROOMS & KEK MADEIRA ORANGE

 
 
baru nak masuk oven
 
 
Salam Jumaat semua...

Hari ni rasa malas benor dtg keje dah lah terbangun lambat.ada ke jam bunyi aku tutup balik pastu sambung tido sedar2 dah jam 7 pg kelam kabut aku bangun mandi solat subuh pun subuh gajah(mak aku suka panggil mcm tu bila kita org solat lambat).ari lak ada order opis mate oder CMC utk tunang anak sedara nya nasib aku dah siap pack smlm klu tak mau nya lagi kelam kabut.takde citer apa layan aje menu kat bawah ni..................

Kes terliur tengok kat dapur mamafami,nak dijadikan cerita lepas aje tengok tengok resipi ni dlm ati duk berkira nak kena gi jusco ni klu nak buat resipi nak cari cendawan tp mcm malas aje nak gi jusco alah lain kali ajelah masak.waktu lunch hari yg sama aku pun saje gi mengacau kak ila(sambut tamu)terus nampak 2beg beso cendawan tiram terus aku tanya sape punya.kak ila ckp takde sape punya klu ko nak nanti akak bg..pucuk di cita ulam mendtg yahoooo..blh masak resipi mamafami tu..maka jd lah sedap ooo ..lg klu mkn panas2 garing gitu klu dah sejuk jd chewy sikit tp tetap sedap...bawak gak gi opis sikit semua pakat duk kata sedap..memang berbaloi masak subuh2 ari

Quote:

FRIED MUSHROOMS
Source : Mak Chu
copy mamafami

Ingredients :

200 g Oyster mushrooms - tore to small pieces
2 shallots ~ minced
2 garlic ~ minced
1 tablespoon curry powder (I used Baba's)
salt to taste
Oil for frying

Method :

1. Wash and rinse the oyster mushrooms. Squeeze hard to remove all the liquid.
2. Mix well all the ingredients above, except oil.
3. Heat oil in a pot and fry till golden brown.
4. Ready to serve


Kek ni rententan dr Banana Butter Cake tp telah di ubah suai oleh ku.

Quote:

VANILLA BUTTER CAKE

BAHAN-BAHANNYA
4 biji telur gred "A"
100 g gula halus
1/2 camca teh ovallate
120 g tepung protein rendah (mat belasah guna tepung gandum)*
1/2 camca teh baking powder*(*digaul rata dan ayak)
85 g mentega, dicairkan dan biar sejuk
1/4 camca teh soda bicarbonate
1 s/k vanilla


CARA MEMBUATNYA
Putar gula halus dengan ovallate hingga rata. Masukkan kesemua telur dan putar hingga kembang dan pekat. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis,masukkan vanilla gaul rata. putar lagi dan akhir sekali masukkan mentega cari dan gaul rata menggunakan spatula.
Isikan ke dalam acuan dan bakar pada suhu 180C selama 40 minit atau hingga masak. Biar kek sejuk dan hias ikut kreativiti masing2.


Tengok mcm sedap aje kek ni kat blog chef norzailina maka aku cuba lah bila dah buat sekerat mcm ada confius sikit sebab mcm nak wat jemput2 pun.semua bahan di masukkan sekali tp dah gatal nak buat gak mujur lah resipi ni kecik aje.masa bakar bukan main naik bila dah masak terus menjunam pasal apa ya?????ke memang pesen mcm tu....tp memang sedap dgn rasa oren cuma kek ni mcm padat aje teksturnya.bawak gi opis ada gak yg puji tp klu aku yg buat ni kira tak jadi lah ni mcm bantad aje.

Quote:

Kek Madeira Oren
sumber CHEF NORZAILINA
Gunakan tin 15cm empatsegi
@18cm bulat
@900 gm bentuk lof

170 gm mentega – dibiar lembut
170 gm gula kastor
3 biji telur Gred B – dipukul sedikit
230 gm tepung berserbuk penaik – diayak 2 kali
1 camt parutan kulit oren
30 ml jus oren

Cara membuat
1. Alas tin dengan kertas kalis minyak, lengserkan dengan majerin.
2. Satukan semua bahan di dalam mangkuk.
3. Putar perlahan hingga sebati.
4. Pukul kelajuan maksima selama 1 minit.
5. Bila gebu dan kembang, ratakan di dalam tin.
6. Bakar pada 170 C selama 1 jam atau hingga masak.


Fuhh...abis sudah xperimen aku minggu lepas punya minggu ni punya takde xperimen lagi tp tak tau lah kot2 besok ke mlm kang ke aku gatal nak buat xperimen lagi.(dlm ati tu memang dah pasang niat nak buat muffin mlm ni entah jadi ke idak)

bye..bye..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net