SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 9-Nov-2009 00:54 Email | Share | Bookmark
TETAMU FP DTG UMAH~CHO ZILA

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Salam ....

permulaan hari minggu ini,aku rasa malas aje.Hari ni pg buta dah bergaduh dgn kembar.Aku duk sibuk2 bersiap nak gi keje dia lak sibuk duk mandi bedak dlm bilik patutlah senyap aje bila aku masuk habis semua bedak atas tilam bantal.Aku terus rampas botol bedak tu lepas tu adik dah berguling2 dah mintak bedak aku buat bodo aje.sekali dia tarik kerusi pergi dapur entah apa yg dia nak ambik(adik ni memang jenis dendam mesti dia nak puaskan hati dia gak)belum sempat aku buat apa2 lagi dia dah tolak gelas abisss...pecah adusss....pg2 dah buat hal.duk kutip2 kaca sambil duk larang jgn dtg dekat kakak dah mula ada bunyi bila abah tanya katanya kaki dia sakit.bila abah tengok dah kena kaca nasib sikit aje.lepas letak ubat diap blh lompat2 lagi hai budak mcm tu lah.Eh..aku ni dah masuk cerita lain lah benornya nak citer lain tp citer kisah disuatu pg lak.

Ok balik pd tajuk.Sabtu lepas aku terima tamu kak zila.Mulanya aku ingat dia nak bawak 2A dtg tp 2A demam lagipun kak zila dtg naik LRT aje lepas tu aku gi jemput kat stesen maluri.Kesian kak zila kena naik LRT lak.Sorry kak saya pun bukan jenis pandai jln2 KL ni klu nak gi umah akak.Takde apa yg sempat aku hidangkan cuma mlm sebelum tu aku dah baking brownies,mula nak masakkan lasagna kesukaan kak zila tp tak sempat nak gi beli brg nya jd kat bawah ni aje yg aku hidangkan utk kak zila harap kak zila tak serik dtg umah aku lagi.Masa kak zila dtg tu pun tak blh nak sembang byk sebab kembar duk mengacau(kes mcm ni lah aku suka jumpa kawan2 kat luar dulu sblm ambik kembar dr nursery)jom layan gambar yg di ambik kat tempat yg tak sepatutnya ..kih...kih..sorry kat zila mula nak ambik gambar kat gazebo kat bawah tu dah tu ramai lak kakak2 duk melepak kat sini bkn tak kenal dia org tp nanti apa lak dia ckp klu kita ambik gambar kat situ kan.sudahnya gambar dlm kete itu pun dah nak balik.








Kakak dah keletihan bermain.Ibu bg tido awal2 tak mau tido sudahnya dah ptg duk main2 dgn adik ibu tengok dah terbaring tido kat lantai,tp kejap aje bila ibu letak betul2 kat tilam dtg lah si adik pengacau katanya dia pun nak tido gak sudahnya kakak tak jadi tido.kesian kakak selalu kena buli dgn adik.Tapi kakak pun satu skrg ni suka benor mengejek adiknya.adik bila dah geram apa lagi belasah lah kakak kecik ni sudahnya melalak panggil ibu.

Quote:

Brownies
Source : diella
copy-mamafami

Ingredients :

250g butter
1 1/2 cups sugar
4 eggs
2 teaspoons vanilla essence
1/2 teaspoon baking powder
1 cup plain flour
3/4 cup cocoa powder
1/2 cup chopped nuts (I didn't put)



Method :

1. Melt butter over slow fire, turn off the fire and add sugar. Mix with whisk.
2. Add in the eggs and vanilla, continue whisking.
3. Add in flour together with baking powder and cocoa and mix well.
4. Add in nuts ( you can also add in chocolate chips into the batter or sprinkle sliced almonds on top of the batter before baking )
5. Pour into a lined tray ( 12" x10") and bake in a preheated oven for 25 - 30 minutes at 180degrees celcius.
6. Sliced into desired sizes or you can also use the tray with the cutters. Drizzle with melted cooking chocolate and sprinkle with sugar deco.


DIsebabkan tak dpt masak lasagna jd aku tukar pd macaroni. Macaroni ni aku masak kira gantikan dgn lasagna yg kak zila suka tu.sorry ye kak dulu ckp blh masak last2 bila kak zila dtg takde lah saya masak.Lagi satu rupanya tak cantik sebab duk cedok panas2.sedap ke tak dgn selera akak??

Quote:

CHEESE MACARONI OVEN
sumber -MYRESIPI-HAMZAN(adaptasi dr RACHELRAY-NTV7)

Bahan-bahan ( 6 orang. )
1 bungkus makaroni yang macam kerang atau straw tu.
Cheddar cheese.(ibu guna slice cheese aje)
1 biji bawang kuning yang besar, 3 ulas bawang putih.
2 sudu butter.
3 sudu besar tepong gandum.
3 cawan susu uht.(ibu guna dutch lady low fat).
2 cawan air.
1 kiub ayam knorr.
2 biji chili cameron atau asparagus.(tak letak pun takde stok)
Udang atau ayam.(kuantiti sukahati, lagi banyak lagi best).ibu guna burger ayam aje
3 atau 4 sudu sos chili.(kimball sedap).
Serbuk lada hitam(pepper) dan garam.
Cara-cara
Rebus makaroni kedalam air yang mendidih selama 6 minit. Bubuh sedikit garam.
Dalam periuk atau kuali besar yang lain goreng bawang kuning dan putih dengan butter. Biarkan sampai layu kekuningan.
Masukan tepong kacau seketika dan masukan 2 cawan air, kacau lagi ia akan jadi pekat dan masukan kiub ayam. Pastikan kiub itu larut.
Masukan udang atau ayam, secubit garam dan serbuk lada hitam. Kemudian masukan susu dan sos chili.
Kemudian masukan cili cameron yang dihiris2 atau asparagus yang telah dicelor. Celor dengan air rebusan makaroni tadi.
Akhirnya masukan makaroni yang telah ditoskan terlebih dahulu kedalam dan gaul mesra(bob). Eh lupa lak....parut cheese kedalam sebanyak mana anda suka. Lagi banyak lagi sedap. Gaul sekejap sehingga semua menjadi melekit2 macam chewing gum...perghhh sedap.
Ops...jangan hidang dulu..sabar, sile tengok name resepi ada perkataan oven...so masukan kesemuanya kedalam bekas pembakar, tabur cheese yang diparut diatas sebanyak anda suka. Bakar dalam oven sehingga bahagian atas keperang2an.
Haaa...sekarang baru bolih dihidangkan. Makan semasa masih berasap sebab kalau dah sejuk tak best dah.....ikut resepi sebenar guna asparagus tapi hamba tak jumpa...terjumpa aspalela lak.
Budak2 suka nih...lebihkan lauk dan kurangkan sayur adalah disarankan untuk anak2 sebab sah dorang asingkan punya..komen hamba resepi nih memang sedap..macam rasa whip potato punya kuah pun ada...sila cuba dihujung minggu


kembar punya dia org suka betul dgn macaroni lagipun kembar ni hantu cheese tu pasal dia suka.


Menu utk sarapan pg sabtu.menu ulangan resipi kat sini. Apam ni kali kedua rasanya aku buat dan kali ni yg aku rasa baru menjadi sebab ada nampak bunga pecah2 tu yg buat dulu terus jd talam kah..kah..klu ada kelapa lagi sedap.anto kat jiran sebelah siap mintak wat class lagi mcm lah aku ni teror masak aje.

bye..bye..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net