SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 30-Sep-2009 06:50 Email | Share | Bookmark
APAM GULA HANGUS & SATE AYAM SERAI WANGI

 
 
 
 
 
baru siap salut
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Salam semua ini yg telah di janjikan
Kueh apam ni mama yg nak mkn.mulanya aku ingat malas nak masak apa kek raya tu lagipun masa dah tak cukup tp sebab mama yg dah teringin sangat katanya klu tak dpt mkn apam gula hangus berbuka nanti klu jd apa2 kempunan lak.aku mengelabah bila dengar mama ckp mcm tu jd aku pun buatlah jugak dlm duk sibuk nak sambut raya.aku masak ni hari last puasa jd thn ni ini ajelah hidangan kek kat umah kami itu pun bukan semua tamu aku hidangkan sebab kek nya kecik aje.Aku tak berapa puas ati buat kek ni tp demi memenuhi permintaan mama.lain kali aku buat lagi.kawan aku yg dtg raya siap mintak resipi sekali katanya sedap(itu tak jd sangat klu jd entahlah yyerk,dah mula perasan dah..)


APAM GULA HANGUS
sumber mama kastam tioman - myresipi

Bahan-bahan ( saiz 24 cm )
7 biji telor ayam
2 1/2 cawan tepong gandum
1 sudu makan soda bicabanate
2 1/2 cawan gula pasir
3 cawan air
1/2 cawan minyak masak
1 cawan susu pekat manis
Cara-cara Masak gula sehingga perang dan berbuih kemudian masukan 3 cawan air pelahan-lahan. Ketepikan. Seeloknya sejukan didalam peti sejuk. Tepong di gaul bersama soda bicabanate.
Masukan telor, minyak, susu kedalam mangkok. Guna pemukul tangan..
Tuang air gula hangus berselangseli dengan tepong, sedikit demi sedikit..hingga habis..
Loyang tak perlu di gris..tuang adunan kedalam loyang, rehatkan sebentar..
Sementara itu bolih panaskan oven 180'F bakar selama 1 jam 15 minit..


ayam serai ni aku masak utk mkn tgh raya kedua,saje gatal tangan nak abiskan serai yg byk kat dapur tu drp biar ianya kering baik aku buat sesuatu maka terhasil lah sate ayam ni.sedap gak tapi lagi best klu guna 100% isi ayam aje tak letak breadcrum tp takut tak lekat lak.


SATE AYAM SERAI WANGI
250 g ayam cincang
2 tangkai daun sup dan bawang
2 bwg merah-mesin
2 bwg putih-mesin
2 sm halia-mesin
3 s/b sos tomato
3 s.b sos tiram
100 g serbuk roti
serai secukupnya

campurkan kesemua bahan menjadi adunan yg blh dibentuk.ambil sedikit dan kepalkan kpd btg serai.susun di dulang pembakar.bakar guna suhu 180 c selama 30-45 min.blh dihidangnkan dgn sos cili.

blh di bakar atau di goreng


ini yg di goreng.bg ku dan pendapat org yg kat umah tu satay goreng lagi sedap dr bakar,biasalah bab nak tambah kolestrol tu memang semua sedap kan
aku mkn dgn kuah kacang lagi kit...

majalah rasa-edisi kala takbir bergema-edisi 98 sept 2009

Ada sesapa tahu apa nama beno buah ni?alamak aku lupa nak ambik gambar buah dgn kulit lagi.mcm2 nama aku dengar masa mula2 buah ni mariah buat balik.timun betik ni buah nya bermusim jd hanya setahun sekali aje dpt mknnya.abah ckp ni buah org asli yg mkn.aku tak kisah org asli ke tak asli ke aku suka dgn rasa lemak2 bila mkn dgn santan best...nya tak dpt nak cerita mcm mana lemaknya ada mcm aiskrim pun buah ni betul2 lembut tau...






gatal nak buat coklat gak alhamdulillah menjadi

_____________________________________________________________


GEMPA BUMI TELAH MELANDA KAWASAN PERUMAHAN PPR PUDU ULU DAH SEKITARNYA
petang td aku duk sibuk nak bakar muffin coklat yg opismate order tiba2 aku rasa mcm nak pitam aje.mula2 aku pikir aku nak pitam ke tak kan nak pitam lagi aku dah mkn nasi tgh td.lepas tu aku teruskan lagi duk ceduk bancuhan muffin masuk cup lepas tu tiba2 aku dengar dr luar rumah ada satu suara... makcik.!!!! makcik!!! cepat lari gempa bumi!!! gempa bumi!!! terus aku perasan bahawa bukan aku nak pitam tp umah aku goyang.aku dah cuak dah yelah aku duk tingkat 10.kembar masa tu duk mandi kelam kabut aku ckp dgn abah yg umah dah goyang.mula2 abah buat tak kisah bila dah terlalu lama abah pun ckp kita lari keluar dulu.aku pun pakai kan baju kembar mana yg sempat capai aje pampers pun tak pakai.aku sauk aje tudung dah tak kisah mcm mana pakai dah,ambik beg yg ada dokumen penting(aku memang dah siapkan dlm satu beg semua dokumen peting mcm surat beranak,sijil2 semua supaya senang jika ada kecemasan)dah tu apa lagi aku suruh abah off kan suis utama rumah lepas tu cabut..!!!!
jenuh gak turun tangga dr tingkat 10 dgn dukung si syafika ni.
lepas duk melepak dlm sejam kat bawah kami pun balik bila rasa semuanya ok.balik umah tengok dlm berita memang ada gempa bumi kat indonesia dan amarica siap ada tsunami ramai yg terkorban.kawasan aku ni kira terkena tempiasnya lah.

ramai yg mula berkumpul kat bawah

tak kurang juga yg duk melepak kedai kopi(mungkin tak perasan lagi kot)

kembar standby atas kete senang nak lari

apartment depan lagi kelam kabut sebab telah dikatakan mengalami keretakan akibat tsunami yg dulu

tengok ada gak yg tak sempat berseluar nasiblah budak lagi klu tak haru jdnya.tapi masa aku balik umah aku jumpa ada yg berkemban pun ada cuma di tutup tuala badan tu.kot ya pun pakai lah baju dulu kan ada jd kes lain lak.nasib aku tak mandi time biasanya aku mandi dulu tp entah mcm mana aku gi bancuh kueh dulu



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net