SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 16-Sep-2009 01:02 Email | Share | Bookmark
MENU2 LAST SEBELUM BALIK KAMPUNG DAN TEST OVEN BARU

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Salam...

Entah apa lagi citer aku hari ni.mungkin ada yg boring kot dengar cerita ceritu aku ni.semua benda nak aku citer...biarlah aku punya rumah suka ati lah klu rasa tak minat terus tutup ok.Klu rasa nak tau gak teruskan lah baca

Dlm 4 atau 5 hari lagi kita nak raya jd aku pun semangat nak masak2 lauk pauk ni dah hilang bab buat2 semekut pun dah melayang sejak oven buat hal ingatkan nak wat lah lagi 2 jenis dah oven meragam langsung batal semua niat.Lauk yg kat bawah ni aku masak ari isnin lepas.Masa weekend lepas aku dah siap2 ckp dgn abah aku nak stop masak sampai ari selasa aje lain hari beli ajelah tapi rupanya isnin tu ajelah lastnya masak semlm aku beli nasi ayam aje.Masa turun beli nasi ayam kat bawah tu lah aku tiba2 rasa nak pitam.waktu tu pulak selipar kakak putus jd aku dukung kakak.adik bila tengok aku dukung kakak dia pun nak dukung sekali.masa masuk lift tiba2 aku rasa gelap aje nampak samar2 rupa org dlm lift suara org pun dah mcm bunyi berdesing aje mcm nak pecah bunyinya duduk dlm kepala aku ni.masa ni aku dah turunkan kembar rasa dah tak daya nak dukung.kakak jln aje dgn kaki ayam.masa ni lah aku cuma harap kembar tak silap keluar dr lift sebab aku rasa tak mampu dah nak berdiri tapi aku cuba bertahan lagi.Keluar aje dr lift aku terus duduk kat tangga buka semua tudung,nasib lah kembar tak kemana cuma duduk aje kat tepi ku.Adik tanya nape bu,bu atik hee...kakak lak bila tengok aku dia pun tanya bu emam hee.. aku cuma anggukan aje kepala.duduk dlm 5 min lepas tu aku cuba bangun bila rasa dah ok sikit aku ajak kembar balik.sampai rumah aku letak aje nasi ayam kat dapur lepas tu aku terus baring depan tv tu.memang aku dah tak buat apa dah.aku biar aje kembar main janji aku dah kunci rumah tak risau dia org hilang ke apa.
Masa aku baring tu aku duk pikir nape lak aku jadi macam ni,bukan sekali dua dah byk kali aku mcm ni.Aku mula teringat kata2 nurse suruh aku ambik vitamin sebab masalah tekanan darah rendah aku ni.lepas tu aku pikir lagi dulu2 yg aku pitam sampai kena angkut dgn ambulan tu aku kena masa puasa,aku jatuh pitam masa ada jualan musim raya pun bulan puasa(masa ni aku jatuh terus atas kawan aku yg badan kecik nasib tak masuk longkang)Agaknya bila puasa ni badan tak cukup tenaga sebab tu yg jadi mcm tu tp aku rasa bukan salah puasa tp salah permakanan aku.Aku duk tergolek depan tv sampai kul 7 mlm.abah balik baru aku nak buat air,bila aku cakap dgn abah dia cakap nape nak puasa gak klu dah tak larat,aku jawab dah kul 6 lebih sayang lah nak buka dah tu nanti kena ganti bukan senang

kawan2 ada tak petua utk masalah aku ni selain dr mkn kerang dan bagai tu sebab benda2 tu semua memang aku dah mkn sampai dah tak lalu nak telan pun ada




Bahan-bahan
1 mangkuk ayam potong kecik
minyak utk tumis
rempah tumis 4 jenis - bunga lawang,kulit kayu manis.cengkih dan buah pelaga
2 sudu besar bwg& halia mesin (bwg merah + bwg putih+halia)
1 s/b rempah kari babas
1 bungkus santan pekat
sedikit air asam jawa
2 s/b kerisik
1 s/k gula merah/hitam
sedikit daun kari
garam dan perasa
1 mangkuk air

Cara
Panaskan minyak tumis rempah 4 jenis
Masukkan bwg mesin dan rempah kari
Masukkan daun kari grg sampai garing klu nampak nak hangit atau kering masukkan sedikit air
Masak sampai rempah betul2 pecah minyak atau garing
Kemudian masukkan ayam gaul rata masukkan air asam jawa dan air
kemudian bila dah mendidih masukkan santan kacau
Masukkan gula merah,kerisik ,garam dan perasa
Biarkan atas dapur sehingga kuah agak pekat.Gunakan api yg kecil supaya santan tadi blh pecah minyak.sedia di hidangkan

Quote:
Resipi ni dah buat sebelum ni cuma ada sediit tambahan yg aku buat sebab nak perabih stok dlm peti sebelum cuti2 malaysia ni.Sedap tau cendawan goreng ni mkn dgn nasi atau pun bubur pun sedap.




1 liter cendawan (ibu guna cendawan kering dlm 5 ketul potong nipis)
1/2 biji lada bagla-potong panjang
1 biji carrot-potong panjang
2 ulas bawang putih-didadu
2 ulas bawang merah-didadu
3 biji telur -guna 2 biji aje
sedikit lada sulah - tak letak pun
sedikit lada hitam - letak 1 s/k
sedikit garam
sedikit serbuk bawang putih-optional - ni pun tak letak
Bersihkan cendawan dan toskan hingga kering.
Kacau telur bersama lada sulah, lada hitam, serbuk bawang putih dan garam di dalam mangkuk.
Tumis bawang dengan sedikit minyak hingga layu.
Masukkan cendawan,lada bagla dan carrot dan goreng hingga airnya kering.
Masukkan pula telur yg dikacau tadi. Goreng hingga masak.


Quote:
Aku buat lagi sekali ayam grg mamak ni sebab masak buat nasi lemak pandan tu aku tak sempat rasa jd esok tu aku buat lagi sekali nak gak tau apa rasanya,mcm bese je aku lebih suka ayam berempah serai tu rasa dia lagi kaww..



Masa lunch aku pecut ke K4 cari brg menan,rasa tak senang duduk selagi tak dapat.Oven parking kat tempat duduk depan masuk bonet mcm susah aje(padahal brg dah penuh dlm bonet)Aku beli yg murah aje rega dia RM89 dlm 19 liter jadi sesapa yg belum ada oven blh lah gi beli kat K4 selagi masih ada promosi ni.Itu pun klu yg saje nak baking main2 aje klu nak jadi mcm kak meen jgn beli mcm aku punya mau tak terkejar nak baking(jgn marah kak meen ya)Aku beli kecik bukan apa senang aku nak usung naik lift sorang2 tak yah tunggu abah lagi satu kembar pun blh jadi anak itik.Biasanya klu aku bwk brg byk aku suruh kembar pengang baju aku jd main tarik baju ajelah(nasib lah aku pakai baju kurung aje takde baju seksi meksi) bila aku rasa ada yg terlepas blh lah aku cari tang mana dia singgah(biasanya dia tuju ke kedai)

Oven baru dah ambik alih tempat oven lama

Ni oven lama yg byk jasa pada ku.Dah masuk 6 tahun oven ni menjadi teman setia kat dapur kecik ku.Dulu pernah gak jadi kes mcm ni api bwh tak nyala.lepas 2 ke 3 ari ok balik tp kali ni oven ni dah tak mau lagi dah.Aku tak buang oven ni,masih blh pakai aku kira jd aku simpan kat dlm stor dulu nanti lepas balik raya baru aku pikir mana pot yg sesuai utk oven ni.

Masa aku pergi beli oven ni budak yg test oven ni ada ckp klu oven ni tak elok mesti hantar balik kat K4 dlm masa seminggu dr tarikh beli kena bawak semua resit dan kotak sekali.Itu pasalnya aku test buat brownies ni tapi letak dlm bekas aluminium ni sebab aku nak bagi pd org senang cuma ada masalh sikit dgn brownies ni nape biasanya brownies rata aje naiknya tp kali ni naik mcm gunung berapi lak.


Sumber Kak Hanieliza ni Ummi ceduk dari dapur Mamafami.Ibu copy dari ummizaihadi-homesweethome.blogspot

Bahan A:-
1 cawan susu cair (Ummi letak susu segar)
1 cawan butter yang dicairkan
1 cawan air panas
2 cawan gula perang
Bahan B:- (diadun sebati)

2 biji telor (gred B)
1 sudu teh esen vanila
Bahan C:- (diayak)

2 cawan tepung
1 cawan serbuk koko
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat (ummi pun letak 1/2 sudu je)

Cara Membuat:-
Pre-heat oven pada suhu 175 C selama 10 minit.
Sebatikan semua bahan A.
Tuangkan pula bahan B dan kacau.
Masukkan bahan C dan kacau hingga sebati.
Alaskan loyang 10 x 10 inci dengan kertas minyak dan tuangkan adunan ke dalam tin.
Bakar selama 40 - 45 minit.
Sejukkan dan tuangkan bahan topping di atasnya. Biarkan sebentar sebelum dipotong kecil-kecil.
Chocolate Topping:-

250 gm cooking chocolate
1 sudu besar butter
1 sudu teh susu cair (fresh milk)
Cara Menyediakan:-

Cairkan cooking chocolate dengan kaedah double-boil.
Kemudian masukkan butter dan kacau sebati.
Masukkan susu cair dan kacau. Sedia untuk digunakan


Brownies belum make-up lagi masuk dlm oven dulu.Ingat nak make-up sahur tadi sekali aku terlajak tido langsung tak sahur.Bukan apa terlajak tu sebab masa abah balik smlm@pagi dia pesan dgn aku dia tak mau sahur aku ckp ok lah lepas tu aku tanya kul berapa skrg dia ckp kul 3 pg(hai ngapalah laki aku ni selalu balik lewat patutlah tak nak sahur,opps..jgn pikir bkn2 ya abah ni selaku biro keselamatan kat kawasan PPR ni kenalah meronda waktu mlm dulu ada rotate setiap 2 jam tp semenjak 2 menjak ni dah takde lagi yg sudi nak berjaga mungkin ngantuk bulan puasa ni jd abah lah yg kena ambik alih sebab byk sangat kes curi dan pecah kete)
Brownies ni nanti klu aku dah make-up aku tunjuk gambarnya ok



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net