SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 12-Sep-2009 01:39 Email | Share | Bookmark
BESDAY ABAH dan Menu2 yg lepas2 ler....

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Salam....



Hari ni besday abah jd aku nak ucapkan Selamat Hari Lahir Sayang moga diberi kesihatan yg baik dan sempurna dan diberi kehidupan yg gembira dunia dan akhirat dan hidup ini sentiasa di berkati oleh Nya.
(walaupun ku tahu abah takde nya baca fp aku ni atau mana fp sebab dia tak akan buka internet klu aku takde,lagipun kat rumah aku mana lak ada pc2 ni aku saje nak wat catitan kehidupan) Sayang jgn sedih2 biarkan Dia atur utk kita dah memang itu yg di tentukan (aku naik pening bila tengok abah tak leh nak tido sebab duk memikirkan apa yg bakal di hadapi bila tiba hari lahir ni,apa dia yg dipikir ya biarlah ku simpan aje ...)

Dah..dah..kita tukar topic lain lak topic masak2,klu nak tau apa suprise aku buat utk abah hari ni kena tunggu next n3 lah,insyaallah klu takde aral.

Quote:
Ini menu dua tiga hari lepas dan semlm punya.Aku duk sibuk nak window shopping sangat masa balik keje sampai nak masak pun dah tak sempat jd aku bantai ajelah.Sebenarnya hari yg masak lauk kat bawah ni aku ingat nak beli nasi ayam bungkus dah jd tu pasal aku tak kisah balik umah lewat aku gi ambik kembar pun dah kul 6 lebih.Sekali abah nak gi beli nasi ayam dah abis masa tu dah kul 6.30 ptg.Apa nak mkn buka posa ni jd aku masak xpress lah
.

masaklah labu dan hati ayam ni

resipi sayur labu ni mcm yg lepas aje tak yah resipi lah

Bahan-bahan
1 mangkuk hati ayam
1 labu bwg besar-mayang @ mesin
2 ulas bwg putih-mesin
1 btg kulit kayu manis
2 biji cengkih
1 biji buah pelaga
1 biji bunga lawang
1 sudu serbuk rempah sup @kurma
2 sudu kicap pekat
1 sudu kicap masin@manis
minyak utk tumis
sedikit gula
garam
perasa

Cara
Panaskan minyak dan tumis rempah tumis kemudian masukkan bawang dan rempah serbuk grg sampai garing klu nampak kering blh tambah air sedikit grg sampai betul2 garing kemudian maskkan hati ayam,kicap dan semua perasa.grg sampai rata dan kering air.jika nak pedas blh tambah cili api potong.

Quote:
Bingka ni aku dah buat awal2 masak bangun sahur aku bakar lah jd ptg masa nak buka posa tinggal hidang aje.Dapat lah jiran tetangga aku merasa sikit sorang.nape aku punya bingka mcm tu ya??sebab aku tak lecen tp potong nipis.aku guna pisang abu yg tak berapa nak lembik jd nak lecek keras lagi jd bantai mcm tu lah.memang sedaplah bingka ni.



BINGKA PISANG
SUMBER : dzanariah
C&P dari blog Kak Zai

Bahan2
1 sisir pisang kapas ( 10 - 13 biji).. di lenyek.. mmg byk tau (lenyek kasar2 jer )
1 cwn tepung*
3/4 cwn gula*
1 cwn santan* (MaDiHaA guna susu cair sepenuhnya)
1 cwn susu sejat/cair*
1 biji telur*
2 sudu besar butter*

Cara2
1. Blender semua bahan* (MaDiHaA kacau je guna whisker)
2. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
3. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter
4. Bakar 180C selama 1 jam.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
5. Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi bestt..

Quote:
Malam lepas buka pose aku godek brownies ni lak.memang gatal tangan aku ni klu tak membaking rasa mcm serba tak kena aje.Lagi pun aku tengok resipini mudah dan tak byk nanti blh mkn buka posa esok lak kih..kih..memang sedap cuma topping tu klu nak wat lain kali baik guna gula aising klu tak susah nak larut.



BEST BROWNIES
from Auntie Umi-Kal Wheldon fotopage

INGREDIENTS :
1/2 cup butter
1 cup white sugar
2 eggs
1 teaspoon vanilla extract
1/3 cup unsweetened cocoa powder
1/2 cup all-purpose flour
1/4 teaspoon salt
1/4 teaspoon baking powder

3 tablespoons butter, softened
3 tablespoons unsweetened cocoa powder
1 tablespoon honey
1 teaspoon vanilla extract
1 cup confectioners' sugar -ibu guna 10 sudu gula aje tu pun manis gak


Direction :

Preheat oven to 350 degrees F (175 degrees C). Grease and flour an 8 inch square pan.
In a large saucepan, melt 1/2 cup butter. Remove from heat, and stir in sugar, eggs,
and 1 teaspoon vanilla. Beat in 1/3 cup cocoa, 1/2 cup flour, salt, and baking powder.
Spread batter into prepared pan.
Bake in preheated oven for 25 to 30 minutes. Do not overcook.
To Make Frosting: Combine 3 tablespoons butter, 3 tablespoons cocoa, 1 tablespoon honey, 1 teaspoon vanilla, and 1 cup confectioners' sugar. Frost brownies while they are still warm


Quote:
Ni lak gara2 nak perabih sardin yg aku masak buka lepas tu buat sahur tak abis gak jd semlm aku jln2 umah ummi jumpa resipi ni tapi aku tak jadi jala.dah susah sangat aku pun main buat mcm kueh ketayap aje senang cite.tepungnya aku ikut cara ummi nilah.sedap betul bila mkn mcm tu lain kali aku nak wat lagilah mcm tak puas lak mkn




ROTI JALA
copy ummizaihadi-homesweethome.blogspot.com/

Bahan:-
2 cawan tepung gandum
2 cawan air (*ummi guna 1 cawan air dan 1 cawan susu segar)
1 bij telor
1 sudu kecil garam halus
beberapa titik pewarna kuning

Cara Menyediakan:-
Masukkan semua bahan dalam blender. Blend hingga semua sebati. Perapkan selama 1/2 jam. Sediakan kuali leper non-stick dan ceduk adunan dengan acuan roti jala dan tebar/kirai adunan atas kuali. Gunakan api perlahan. Masak lebih kurang 1 minit. Angkat dan gulung atau lipat ikut suka.



gulai nenas ni masak semalam buka nak resipi nantilah aku dah datang angin malas ni.


Make over rumah.Dah lama aku mintak abah tukar carpet kat rumah kepada tikar getah.aku dah tak larat nak tengok carpet rumah mcm apa dah mcm2 corak ada sebab kembar suka benor tumpahkan mknan kat atas tu.smlm aku balik tengok dah bertukar agaknya sempena nak sambut besday kot.kemba bila tengok rumah kemas dia org mulalah sibuk nak sepahkan pulak.



terima kasih ..bye..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net