SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 10-Sep-2009 00:56 Email | Share | Bookmark
MENU KEGEMARAN KEMBAR

 
 
 
 
 
 
Salam ........
Dah mcm takde benda lagi aku nak siarkan balik2 menu2 buka puasa balik2 lauk pauk.hai mcm rajin benor aku masak tahun ni...aku sampai cakap dgn abah sepanjang aku kahwin selama hampir 7 tahun ni kira tahun ni yg pecah rekod sebab tak de mis dapur aku berasap klu tak beras sampai naik bubuk lah.
Ok mcm aku tajuk yg aku tulis tu menu kegemaran kembar.LaLa ni masak lah mcm mana pun mesti kembar suka janji tak pedas so kita layan gambar ajelah kot2 ada yg punya anak2 kecik nak guna aku punya resipi ni.


Menu hari isnin dah tak tau nak masak apa lagi punggah2 peti baru teringat ada lala ni(padahal memang dah tau dah cuma tak tau bila nak masaknya)masak lala cara kembar lah sebab itu lauk kegemaran dia org jd sayur kena masak yg pedas maka jd kangkung belacan pastu goreng aje popia yg dah siap aku frozenkan.


LALA BERSANTAN

Bahan-bahan
1 kg lala-dibersihkan dan tos

Bahan mesin
2 ulas bwg putih
1 labu bwg besar
1/2 inci halia
1 btg serai

1 s/k kunyit
1 btg serai - dititik
1/2 s/k garam
1 kpg asam keping
sedikit perasa
secubit gula klu suka
1 bungkus kecil pati santan@ 1 cwn
minyak utk tumis

Cara
Panaskan minyak dlm kuali dan tumis bahan mesin hingga sedikit garing kemudian masukkan bahan lain kecuali santan dan lala.Bila dah rata baru masukkan lala.Kacau2 bg rata dgn rencah td kemudian tutup kuali biarkan lala masak serata.Bila kulit lala dah bertukar warna maksudnya lala hampir masak jadi blhlah di masukkan santan pekat tadi kacau sehingga mendidih santan tadi.Ibu cuma biarkan santan mendidih bg ada kuah sikit.Jika tak nak berkuah blh lah goreng lama sikit sampai santan td kering.sedia di hidang.

*Note-masakkan ni seperti masak lemak bezanya ia di tumis dan kuahnya agak pekat tak seperti masak lemak biasa.Jika sesiapa yg nak pedas blh masukkan cili api sekali sewaktu nak mesin bahan2 mesin tadi.

Kembar mkn sampai separuh mangkuk tu benda lain langsung tak layan.suka betul dia dgn lala ni sampai aku suruh dia org stop mkn takut sakit perut mkn byk2(yelah perut budak bkn blh buat kira sangat)


KANGKUNG GORENG BELACAN

Bahan-bahan
1 ikat kangkung di potong dan bersihkan

1 s/b sambal belacan
1 labu bwg besar-mesin
2 ulas bwg putih-mesin
garam jika kurang masin
minyak utk tumis

tumiskan semua bahan2 kecuali kangkung bila dah garing masukkan kangkung grg rata dan sampai kangkung layu.sedia di hidangkan.



POPIA KENTANG


Nape ada kasut budak lagi ya????....ni khas utk mama alisya yg teruja sangat nak tengok kasut yg ibu beli ni.Mama tengok lah puas2 kasut alisya ni tapi rasanya besar sikit blh lah pakai lama.Kasut ni ibu belanja utk alisya nak beli baju mama dah byk sangat belinya jd belanja kasut dhn panty stocking ajelah.

p/s- bila lagi nak update fp nya asyik gambar drif aje tak larat nak drif lah....


Ni pulak ragam kembar dlm minggu ni,dr isnin sampai hari ni tak mau bersiap gi sekolah(nursery)jln pun tak mau nak tido aje kejenya.dr rumah sampai ke kereta ibu lah yg kena dukung adik beso kakak jln.tp hari ni agaknya kakak dah dengki sikit bila tengok hari2 adik ibu dukung jd pg ni dia siap ckp dgn ibu nak dukung tak mau jln jd abah lah mangsa kena dukung.Tengok gambar tu adik baring aje kat belakang yg kakak lak ibu nak ambik gambar tak mau.

bye..bye..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net