SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 7-Sep-2009 01:20 Email | Share | Bookmark
RAGAM KEMBAR DGN RAYA DAN MENU2 BUKA&SAHUR

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Quote:
Salam nuzul Quran semua..

Org lain cuti aku keje.Layan ajelah kisah aku weekend lepas.jgn bosan klu bosan closed window ok.aku pun duk pening2 ni adik tak tido mlm tadi duk sibuk nak main org nak sahur baru dia nak tido.pagi ni dah susah bangunnya kena dukung masuk kete.


Gara2 gi shopping sangat nak masak berbuka tak sempat jd aku ambik jln pintas masa kat jusco tu aku terus aje beli KFC ni abis cerita.lepas tu dengar lah abah duk membebel sebab mkn buka puasa tak puas ati.Lepas ni tengok apa abah masak lak ya.....(kih..kih...ibu saje nak kenakan abah sebab dah lama abah tak masak)


Gaya kembar dgn baju dan kasut raya.puas ibu ngan abah pujuk suruh buka tak mau gak lepas ambik gambar baru buka.seluar mana lak kembar ni???...ibu dah tersilap beli,beso sangat kena gi tukar balik nasib lah dekat aje kat jusco klu beli kat masjid jamek mau tak berseluar rasanya kena cari yg lain lah.


Apa hal pulak dgn kembar ni dgn beg bagai2 lagi ni.Benornya lepas aje dia org tanggalkan kasut semua aku dah sorok dlm stor brg2 tu.esoknya dia mintak lagi nak pakai aku cakap takde,si kakak lak dia cakap yg kasut dia dah hilang.kih...kih.. padahal ibu dia dah sorok.Lepas tu aku ckp nanti balik kg baru kita cari,disebabkan alasan yg aku bg dia org duk usung semua beg nak balik kg naik bas katanya.adusss..sampai aku dah tak blh nak simpan lagi beg2 tu semua,rumah pun dah mcm tongkang pecah huuu..hu....aku rasa tak sanggup nak tengok umah sendiri.


ni lah yg di cari kembar.dah memang hantu stokin ngan kasut.aku rasa kasut ngan selipar dia org koleksi mengalahkan ibu dia ni yg bekerja.sebab tiap kali lalu aje dgn selipar @kasut ada aje yg dia org berkenan dah lah kaki masing2 kaki anak gajah tak padan dgn umur.(ibu klu beli pun yg murah aje mcm selipar jepun janji dia org meragam)

GAYA2 KAT PLAY GROUND JUSCO



Lepas kembar duk susah payah angkut beg ke sana ke mari kat umah tu abah ajak gi Jusco lak(mentang2 lah jusco tu duk kat sebelah aje hari2 duk gi jusco aje)Aku pun memang nak gi tukar seluar kembar tapi dpt satu penyakit.Kembar ajak masuk kat Smart Wonder World jusco lak.mula2 aku ckp kena tanya abah dulu.Apa lagi adik cepat2 ckp "abah nak ain,bah nak ain" abah cakap ibu bawak ajelah.aku memang bg alasan tanya abah konon tak nak masuk tempat tu dah abah bg lampu hijau,apa lagi duk bersorak lah dua beradik tu.layan ajelah...








Quote:

Menu sahur dah abis akal nak masak apa,belasah ajelah nasi goreng tu

NASI GORENG IKAN MASIN

Bahan2
2 pinggan nasi
1 ulas bwg putih-mesin
3 biji bwg merah-mesin
cili api-mesin
sepotong ikan jeruk-digrg dahulu ambik isi shj
sayur kangkong
garam
perasa
1 sudu kicap sotong
minyak utk tumis

Panaskan minyak tumis bwg dan cili api masukkan isi ikan jeruk grg rata kemudian masukkan kangkong dan nasi grg sampai rata masukkan garam,perasa,kicap sotong dan grg sehingga masak.sedia di hidang

TAUHU JEPUN SUP

Bahan2
1 btg tauhu jepun-potong pendek dan grg
1 bwg putih -pecahkan
sedikit serbuk lada hitam
1 kiub pati ayam
minyak utk tumis
1 mangkuk air

tumis bawang masukkan air masukkan bahan2 lain bila dah mendidih tutp api sedia di hidangkan




Menu berbuka hari sabtu lepas.sebab abah duk komplen sangat aku jd tukang siapkan brg2 dan rencah abah jd tukang masak.tp mcm biasalah klu abah masak dapur kecik aku jd tongkang pecah lah jd aku buat separuh2.Jadi puaslah ati chef E dapat mkn lauk yg di masak sendiri.Ahad tu lagilah chef E masak semua aku jd tukang tengok aje(n3 nya tunggu esok ya,tengok apa dia masak)


ASAM PEDAS IKAN TENGGIRI

Bahan2
1 keping ikan tenggiri
1 sudu cili giling-klu nak pedas blh tambah lagi
1/2 inci halia-mesin
1 labu bwg besar-mesin
2 ulas bwg putih-mesin
1 btg serai-titik
segengam daun kesum
1 btg bunga kantan-belah 4
1 s/b asam jawa+air utk buat kuah-nak byk kuah letak lebih
2 biji terung pjg yg kecil potong serong
4 biji bendi
minyak utk tumis
garam
secubit gula(terpulang pd masing2 ibu letak sebab nak bg balance rasa masam masin tu)
perasa

Cara
Panaskan minyak tumis cili bersama bahan mesin sehingga betul2 garing dan keluar minyak lepas tu masukkan sedikit air asam jawa.kacau bg rata biarkan lagi sehingga betul2 keluar minyak.masukkan daun kesum,bunga kantan,terung dan bendi kacau rata.masukkan air asam jawa biarkan semua sayur2 tu masak baru masukkan ikan.masukkan garam,gula dan perasa.bila ikan dan masak blh lah di hidangkan dgn nasi.




KERABU KERANG TAUGEH CHEF E

Bahan2
1 mangkuk kecil isi kerang ~ siap rebus
1 mangkuk besar taugeh ~ rendam air panas kejap
1 biji bawang besar ~ mayang
1/2 kuntum bunga kantan ~ hiris
2 batang serai dihiris nipis
2 ulas bawang merah* ~ mayang
2 ulas bawang putih* ~ hiris kasar
8 biji cili padi*
1 sudu besar udang kering
garam, gula & perasa
beberapa helai daun kesum-di hiris halus
1 sudu besar asam jawa (bancuh dengan ½ cawan air)
2 sudu besar kerisik (yg dah siap tumbuk)
sikit minyak utk tumis bawang & cili

Cara2 Menyediakan
tumbuk bahan * kemudian panaskan sedikit minyak dan goreng sebentar bahan2 bertanda *
Campurkan kerang rebus, taugeh celur, bawang besar mayang, hirisan serai, bunga kantan, kerisik,daun kesum,air asam jawa bahan2 tumbuk serta bahan2 perasa (garam, gula & perasa) secukupnya. Gaul rata

TEMPE IKAN BILIS

bahan2
1 peket tempe potong kecil dan grg
segengam ikan bilis goreng garing
1 s/b cili giling
2 ulas bawang putih-mesin
1 labu bwg besar-mesin
sedikit air asam jawa
2 s/b gula
garam
perasa
minyak utk tumis

panaskan minyak tumis bwg dan cili sehingga betul garing masukkan gula kemudian masukkan sedikit air asam jawa garam dan perasa.grg sehingga garing atau keluar minyak kemudian blh masukkan tmpe dan ikan bilis.sedia di hidang.



t.q




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net