SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 29-Aug-2009 01:35 Email | Share | Bookmark
UDANG MASAK MASAM MANIS & LOMPAT TIKAM

 
 
 
Salam....
Dah tak tau nak cakap apa tengok ajelah apa yg ada ni



Menu hari khamis dah tak tau nak masak apa dah baru masuk seminggu puasa ni.semalam pun aku cuma masak mee aje :bulb: .Hari ni apa pulak yg nak di masak?????



UDANG MASAK MASAM MANIS
copy dr blog bunga kantan daun kesum

Bahan-bahan
15 ekor udang-buang kepala,cuci dan toskan
1 ulas bwang ptih-ketuk
1 bsar-ptong 6
3 sudu besar pes tomato-ana gna yg dlm kotak
1 sudu besar sos tiram
4-5 sudu besar myak msk
1/2 cwn air
1 sudu besar tpung jagung
sdkit garam
sayuran sckupnya-ana gna kapsikum merah/hijau & zuccini
sdkit gula

Cara-cara
1.panaskan minyak dlm kuali
2.gaulkan udg dgn tpung jgung dan sdkit garam, greng skejap dan balik2kan, angkat dan toskan
3.dgn myk yg sama,msukkan bwang ptih,tmis shgga bwang kekningan,msukkan pes tomato,kacau sekejap,kmudian msukkan air,sos tiram,gula(perasakan ikut selera) dan smua bhn2 yg lain,kcuali udg, kacau biar sbati, kmudian msukkan udg,balik2kan skejap,biar sos td sdkit pekat dan melekat pd udg,padamkan api.Siap....



Kuih Lompat Tikam
Sumber dari halaqah.net
copy Dari dapur CT

Bahan-bahan:
1 1/2 cawan tepung beras
6 helai daun pandan (CT campur sedikit warna hijau)
2 cawan air
1 cawan santan + secubit garam

Bahan untuk Air Gula Merah:
1 cawan gula merah *
2 sudu besar gula *
2 cawan air *
(Bahan bertanda* dimasak hingga gula larut dan tapis)
1 sudu kecil tepung jagung campur air sikit.ini tujuan utk memekatkan kuah dan bg lekat pada lompat tikam tadi. ibu tambah ni

Cara-cara membuatnya:

lapisan hijau:
1. Daun pandan dimesin dengan 2 cawan air dan tapis.
2. Masukkan 1 cawan tepung beras dalam air daun pandan dan kacau sebati.
3. Masak hingga pekat/masak. Tuang dalam loyang atau acuan yang disukai ratakan.

lapisan putih:
1. 1/2 cawan tepung beras digaul bersama 1 cawan santan dan garam.
2. Kacau sentiasa sehingga masak dan tuangkan keatas adunan hijau tadi dan ratakan.
3. Sejukkan. Dan masukkan dalam fridge. Hidang dengan air gula


terima kasih atas kunjungan anda semua

bye..



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net