SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 28-Jul-2009 00:24 Email | Share | Bookmark
MACAM2 ADA......

abah dah kelaparan tunggu sate lambat sangat mkn nasi lemak dulu
sejukkan dulu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
salam semua......................

Ni aku nak bagi tau semua yg dtg menjeguk umah ku yg tak semengah ni.alhamdulillah syukur aku telah sihat sepenuhnya selepas jumpa doc itu ari biarpun ubatnya aku tak abis kan tapi sihat gak cuma mkn 3 kali aje.mungkin ubat yg doc bg kali ni kuat sikit kot sebab lepas mkn ubat dia punya mengantuk giler walaupun doc ckp dia bg yg tak mengantuk(ke aku ni yg dah tahan mata).ok kita tinggal ajelah bab2 penyakit tu harap2 lepas ni tak de sakit lagi cuma semalam adik lak yg dah mula muntah2 badan pun mula panas2 risau gak tapi pg ni dah sejuk.
Kek batik simple ni kira pertama kali buat dan memang aku dah jatuh cintan sebab sedap sangat dan mudah benor nak buatnya.aku buat pagi jumaat lepas solat subuh aku godek kueh ni dulu sebab dah terasa2 aje mkn kek batik ni nanti balik keje blh mkn.Dulu rasanya kali terakhir aku mkn kek batik ni masa peknen kembar mengidamlah mintak opis mate buatkan skrg dah jumpa resipi ni tak yah mintak org buatkan lagi blh buat sendiri.dpt seloyang beso.ku bagi2 kat jiran sebelah menyebelah.Jom tengok resipinya

Quote:

KEK BATIK SIMPLE
sumber:myresipi.budak baru belajar

Bahan-bahan ( 1 loyang )
1 packet milo (packet yg plg kecil) -ibu letak dlm 1 cawan
1 tin susu cair (biase guna susu carnation evaporated) -susu cair setengah tin aje ada jd penuhkan dgn air jadikan 1 tin
1 buku buttercup - ibu guna majerin 250g
1 cawan gula halus
1 biji telur ayam
serbuk koko (dlm 1 sudu besar)
1 1/2 packet biskut marie (guna biskut marie biase bkn yg perisa koko) -ibu guna sepeket 400g aje
2 sudu besar susu pekat-ibu tambah

Cara-cara masukkan semua bahan-bahan tadi ke dalam periuk (kecuali biskut marie)
cairkan semua bahan-bahan tu dengan api yg kecil
kacau bahan-bahan tu smpi pekat (dlm 15 min)
bila da pekat, tutup api dan masukkan biskut marie dan kacau sehingga sebati
then, masukkan ke dalam loyang dan mampatkan
pastu, masukkan dlm peti sejuk untuk keraskan. kalau dah keras bru sedap dimakan...selamat mencuba


Quote:

RESOLLES

Bahan2
utk kulit
1 cawan gandum
1 sudu tepung jagung
sedikit garam
1 biji telur
1 cawan air(blh tambah jika terlalu pekat)
minyak utk di sapu pd kuali.

campur kesemua bahan kecuali air.masukkan sedikit demi sedikit kacau guna whisk supaya sebati.cuba buat sekeping jika terlalu tebal tambahkan air.buat sampai habis.



Inti
2 ulas bawang putih cincang
1 labu bawang besar dadu
6 btg sosej potong kecik2
1/2 cawan sayur campur
1/2 sudu kecil lada hitam ditumbuk
1 kiub pati ayam
1 sudu besar tepung jagung+ 1/2 cawan air
minyak utk tumis

panaskan minyak tumis bawang masukkan kesemua bahan kecuali air dan tepung jagung.biarkan bahan2 tadi masak seketika sambil di kacau sedikit bila dah agak masak baru masukkan air dan di kacau bagi rata.tutup api.biarkan inti suam baru di bungkus.

bahan utk menyalut resolles
1 biji telur di pukul dgn garfu
bread crum secukupnya
minyak utk menggoreng

setelah siap di bungkus seperti popia golekkan kedlm telur kemudian golekkan pula ke dalam bread crum kemudian boleh lah di goreng dlm minyak yg banyak



inilah sarapan kami pagi ahad lepas.sedap kembar pun suka abah pun suka gak tapi banyak2 buat sarapan tak abis pun jadi ibu bagi kat cik teh umah bawah tu sepiring.


Ini lak menu utk mkn tengahari.konon malas nak masak mcm 2 tapi tengok mcm 2 ada gak sebab dah gatal gi jln2 kat jusco pagi ahad tu haa apa lagi mata jadi kelabu lak nak masak tu nak masak ni.Gi jusco bukan apa saje bawak kembar jumpa nenek angkatnya sebelum balik kampung ni.nenek angkatnya tu staff Jusco tu pasal nya kena jumpa kat jusco nak dtg umah susah sangat.Dah tu bila jln kat market jumpa lak staff2 lama(aku dulu kan staff jusco gak)ada lak yg pelawa mcm2 dah tu murah apa lagi masuk troli lah.byk lak aku cite dah lah kita tengok apa lak aku masak tengahari tu.



Ini nasi utk kembar.resipinya tak yah lah sebab aku pun main bantai aje apa yg ada kat dlm peti dan dapur tu.nasi lak terlembik masak tu nampak semcm aje nasi gorengnya.

NASI GORENG CINA


NASI GORENG IKAN BILIS

Quote:

AYAM GORENG CUKUP RASA
bahan2
10 ketul ayam
2 sudu besar serbuk cukup rasa maggie
1 biji telur
2 sudu besar tepung beras/jagung
minyak utk menggoreng

perapkan ayam dgn serbuk cukup rasa dlm 1 jam.kemudian pecahkan telur kedalam ayam gaul sebati masukkan tepung gaul lagi sebati kemudian bolehlah di goreng mcm biasa.ayam ni sedap klu cicah dgn sos thai




SUP TULANG


AYAM GORENG KACANG PEAS


PERUT MASAK LEMAK CILI API


Sesi xperimen kueh raya kah..kah..tengoklah aku punya biskut beso gedabak.ni resipi c&p dr hanieliza fp aje maap le tak mintak izin.biskut ni sedap sangat tapi manis sikit lain kali klu nak buat kena kurangkan gulanya.
Quote:

ALMOND LONDON
BISKUT ALMOND LONDON

Bahan – bahan
250 gm mentega
1 cawan gula kastor
1 biji telur
1/2 sudu teh esen vanila
3 cawan tepung gandum .........]
1/2 cawan tepung jagung ........]
1/2 cawan tepung naik sendiri...] ayak semua
1 s/k emplex [optional] ]

Badam yang sudah dibakar
Coklat masakan - cairkan cara double boiling.

Cara membuatnya
1. Pukul gula dan mentega hingga kembang.
2. Masukkan telur dan esen vanilla dan kacau/gaul rata.
3. Masukkan semua tepung sedikit demi sedikit dan gaul rata.
4. Ambil sebesar ibu jari dan leperkan.
5. Bubuh badam di tengah - tengah dan buatkan bentuk bujur.
6. Bakar dalam suhu 180 C sehingga masak .
7. Biar sejuk baru celupkan ke dalam coklat cair.
8. Sejukkan dahulu baru disimpan.

dapat 101 biji itu pun buat beso2 gajah klu comel lote mcm org jual tu lagi banyak blh dapat.


mana2 resipi yg belum ada tu kemudianlah masukkan aku tetiba terasa malas nak memerah otak ni.lagi pun opis mate sebelah dah menjeling2 nanti kata aku tak buat keje lak.

bye..bye..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net