SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 10-Jul-2009 00:48 Email | Share | Bookmark
BASIC ROTI

 
 
 
 
tunggu naik
inti bilis
Salam hari Jumaat,ketua segala hari.
Dua hari lepas abah ada cakap dgn ibu dia nak sedekahkan kueh utk budak2 kat nusery tempat aku hantar kembar.Aku dah tanya nak beli ke buat,mana2 ajelah abah cakap.Jadi disebabkan aku ni suka berxperimen jadi aku pun volentearlah nak buat kuehnya.Kek ni aku dah baking ari rabu mlm konon semlm nak letak krimlah(konon2nya tapi mata lak dah tak mahu buka lepas solat isyak aku dah tido mati depan tv kembar pun aku tak tau bila masa dia tido yg aku sedar jam bunyi kul 6 pg tadi,bagus lak kakak tak bangun minta susu biasa kul 2 mintak susu)tapi bila pikir budak memang suka krim tapi kesian lak kat penjaga nursery tu kena cuci nak carry budak2 so buat kosong ajelah. Resipi ni ku intai dr blog ummizaihadi-home sweet home.Kek2 dia buat selalu menggoda hati aku.Aku rasa mungkin kek ini dr noreen dah telah dikongsi resipinya dgn HSM dan aku dengan senang hatinya telah c&p aje resipi ni dr ummizaihadi.TQ resipi sama mcm yg jual kat kedai dan supermarket tu.

Quote:

SOFT MARBLE CAKE
Bahan:- (loyang 10 x 7 x3/20 - 23 cm - Ibu pakai paper liner cup yg sedan dpt 30 biji lebih gak)

270 gm mentega
250 gm gula kastor
260 gm tepung gandum
1 camt baking powder
6 biji telor(ibu letak 7 biji telur B)
2 camb. susu pekat manis (condensed milk)
1 camb ovalette
1 camb air
1 camt esen vanila
10 gm serbuk koko
1 camt chocolate emulco (optional - bagus untuk mendptkan warna lebih gelap)
Cara-Cara:-

Griskan tin kek berukuran 10x7x3 atau 20 - 23 cm springform. Ketepikan.
Ayakkan tepung bersama dengan baking powder dan ketepikan.
Satukan mentega, susu, esen vanila dan pukul sehingga gebu dan ringan (apabila diangkat dengan spatula, adunan tidak jatuh). Ketepikan.
Kemudian dalam bekas lain, satukan telor, ovalette, air, gula, campuran tepung tadi dan pukul sehingga kembang dan rata.
Masukkan adunan mentega (no. 3) ke dalam adunan no. 4. kacau rata.
Keluarkan 1/4 adunan dan campurkan dengan serbuk koko dan chocolate emulco. Kacau hingga sebati.
Masukkan 3 senduk adunan plain ke dalam tin dan 1 senduk adunan cokelat.
Ulangi sehingga habis adunan.
Ambil chopstick dan buatkan bentuk marble.
Kemudian bakar pada suhu 180C selama 45 - 50 minit atau sehingga masak (ikut oven masing-masing).
Setelah masak, padamkan api oven dan biarkan kek di dalamnya selama 5 minit.
Selepas itu bolehlah dikeluarkan dari oven dan biarkan betul2 sejuk baru dipotong.

Semua ni Ibu dah masukkan dlm kotak utk di beri kpd nursery.Sedekah ari jumaat utk budak2 nanti klu diberi pisang habis kena baju mau tak tanggal nak cuci,bagi kek lagi senang.
kek ni sedap lembut dan wangi baunya.Masa dlm kete tadi dia punya bau membuatkan ibu tergoda tapi dah letak cukup2 aje dlm kotak tu nanti buruk siku lak klu ambik kan.




Roti2 kat atas tu ku telah cuba buat dr resipi basic roti roshayati.Dah banyak kali aku tengok kak long buat roti bermacam variaty so aku pun nak cuba gak.Ku kira agak banyak gak adunan ni tapi malas nak kira separuh2 so aku buat gak lah satu adunan.memang jadi lembut sedap.Tapi disebabkan waktu aku membuat ni kemabr belum tido makan bermacam-macam bentuk dan rupa gara2 di kacau kembar sudahnya aku gentel bulat2 aje.tengoklah yg aku letak inti sambal bilis sampai terkeluar2 intinya.Lain kali klu nak buat kena tunggu kembar tido dulu baru boleh buat klu tak memang tak senang nak buat keje.yg ada letak sos tu konon nak tiru mcm kat kedai dan mcm madiha buat tapi tak jadi sebab kembar pun sibuk nak gunting gak sosej tu.sempatlah aku buat 3 biji yg sosej tu,itupun puas berperang dgn budak dua org tu.3 biji aku letak inti chili tuna dan selebihnya inti bilis.Aku rasa klu 5@6 org satu family doh ni memang sekali hadap aje tapi disebabkan aku cuma 2 kerat yg besar dan 2 kerat yg kecik maka sampai ari ni roti tu masih ada lagi entah bila nak habis.so layan aje resipi ni

Quote:
BASIC BREAD RECIPE (Roshayati Johari)
Ingredients :

(A)
500g bread flour/high protein flour
100g sugar
1 teaspoon salt
30g milk powder
1 teaspoon bread improver (optional)
1 teaspoon bread softener (optional)
4 teaspoons instant dry yeast

(B)
250ml water
1 egg (lightly beaten)

(C)
40g butter
40g shortening

Method :
1. Mix well all ingredients in (A)
2. Add (B) into (A) and knead till smooth.
3. Add (C) and continue kneading till smooth and shiny and dough does not stick to your hand.
4. Leave to prove for 30 - 40 minutes.
5. Punch down the dough to let the air out.
6. Divide the dough according to the weight you wish. Make into balls and leave to rest for 10 minutes.
7. Shape accordingly.
8. Leave to prove for 40 minutes - 1 hour.
9. Preheat oven 180C. Bake till golden brown. (about 15 minutes)


p/s kak long klu tak dah boleh rasa saya punya roti ni sebab banyak lak aralnya tak leh jadi tengok ajelah rupanya yg tak semengah ni.isyaallah esok kita jumpa klu kete ada susah betul klu kena kongsi kete ni nak beli sendiri punya tak mampu jadi ikut ajelah.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net