SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 2-Jun-2009 00:39 Email | Share | Bookmark
KEK COKLAT MOIST

 
 
 
 
Semalam kita posa jadi teringin lak nak makan kek cokelat jadi ambilah salah satu resipi yg dah ada dlm simpanan rasanya ni copy dr myresipi(maap le empunya resipi tak mintak izin nak kopi).keknya tak berapa nak jadi mcm melt aje ibaratkan butter baru keluar peti ais.beku gitu. mungkin aku salah bancuh kot..(nak pujuk hati tu lah konon) toing...toing...



Moist Choc Cake

Bahan-bahan ( 2 biji kek )
2 cawan minyak masak
2 cawan gula pasir
2 cawan serbuk koko
1 tin susu sejat
1 tin susu pekat manis
1 tin susu air suam
1 sudu teh garam
1 1/2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung naik sendiri
2 sudu teh soda bicarbonate
6 biji telur (saiz sederhana)
125ml susu segar (1/2 kotak kecil)
Cara-cara
Campur minyak, gula dan serbuk koko ke dalam periuk. Menggunakan handwhisk, kacau sebati. (Ikut turutan, coz x nak serbuk koko tuh bergentil2).
Campur minyak, gula dan koko ke dalam periuk. Kacau sebati. Masukkan pula susu sejat, susu pekat manis, garam dan air suam. Kacau dan masak sebentar atas api kecil sehingga semua larut (x perlu sampai mendidih).
Tepung gandum, tepung naik sendiri dan soda bicarbonate di ayak 2 kali.
Telur dipukul kembang dan dicampur dgn campuran koko yg telah sejuk. Gaul rata.
Masukkan tepung diselang-selikan dgn susu segar. Gaul sebati.
Alaskan loyang dgn aluminium foil/baking sheet. Gris dengan mentega/marjerin. Tuang adunan dalam loyang saiz 8x8 inchi, dalam 1/3 dr dasar loyang. Adunan akan naik sekali ganda bila dibakar.
Resepi ni utk 2 – 3 biji kek, bergantung kpd saiz loyang. Untuk mengelakkan masalah tgh kek x cukup masak & merekah, selalunyer akem buat 4 biji yg nipis.. (jd bakar setiap kek tuh kurang dr 30 minit) pastu buat jd 2 lapis. Tgh lapisan kek tuh letakkan coklat cair (cam kt kedai kek tuh). So.. dptla 2 biji kek yg tinggi dlm 2.5 inchi. Kek ni boleh tahan dlm seminggu kalu x letak dlm fridge (tp selalu x sempat pn nk simpan hehe..). Kalu simpan dlm fridge, 3 minggu tahan (tp kene kuarkan 2 jam sebelum nk mkn, biar ilang sejuk.. br sedap


Tengok tu sampai merekah-rekah kat atas kek tu.bakar sampai sejam lebih tapi resultnya jadi mcm ni perah sunguhlah....


Gayanya kena buat lagi sekali xperimen ni tak puas hati tul tapi nasib baik buat 1/2 adunan aje:bitter:


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net