SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 22-May-2009 02:15 Email | Share | Bookmark
SeRi MuKa Ku....

 
 
 
 
 
 
Semalam balik aje dr opis aku dah berkira nak buat kueh Seri Muka(gara2 tengok seri muka Kak long).Jadi sebelum balik aku gi kedai cari santan,pulut dan telur tapi agak mengecewakan bila santan dah habis jadi bila aku ingat balik kat umah masih ada stok santan kotak ayam brand jadi buat ajelah. dan terhasilah kueh seri muka ku ini tapi lain sikit dr resipi Madiha.(benornya waktu lunch semalam aku call mama dulu tanya resipi ha..ha.. )


KUEH SERI MUKA
Guna loyang ukuran 20cm
Bahan-bahan
2 pot kecil@1 cawan pulut direndam sebentar sementara menyediakan bahan yg di atas(tepung hijau)
1/4 cawan santan kotak campur air jadikan 1 cawan
sedikit garam(masukkan dlm santan kacau sampai larut)

Bahagian atas(hijau)
1 cawan gandum
1 cawan gula
3/4 cawan santan kotak(balance dlm kotak habiskan)
sedikit warna hijau
1 sudu kecil esen pandan(kes tak de daun pandan)
3 biji telur
1/2 cawan air
semua bahan tadi diblender(kes 'M' tak perlu tapis sure tak ada ketul)@ kacau dan tapis.

Cara2
1. Tos kan beras Pulut yg di rendam tadi.
2. Kukus bersama dgn santan pastikan pulut dgn paras air adalah sama klu tak pulut mungkin tak masak pandai2 lah adjus ya klu tak cukup air boleh tambah sikit.Kukus sampai pulut masak.
3.Setelah pulut masak keluarkan dari pengukus kemudian tekan sampai pulut tu nampak padat.
4. Masukkan balik pulut kedalam pengukus dan bolehlah tuang tepung yg di blender tadi.
5. Kukus lebih kurang 20 minit atau sehingga masak.

Rasanya lebih kurang aje mcm seri muka yg guna santan ori tapi bila guna santan kotak ni kueh ni lambat sikit rosaknya(basi itu pun klu tak abis makan lah)dan kurang minyak.





Ini cite lain bukan kueh lagi tapi pasal kembar punya kerenah.Semalam kan aku punya besday jadi abah tanyalah ibu nak makan kat mana?(peluang ni .. )aku pun cakap lah tekak ni rasa nak makan kat 2 tempat aje.demand tu..satu rasa nak makan bubur campur kat Keramat lagi satu KFC. Abah cakap klu mcm tu kita makan kat KFC ajelah sebab nak gi Keramat leceh sikit(benornya aku harap dapat mkn bubur tapi memang dah tau kena reject itu bagi 2 option).Sambil2 bersiap tu lah yg jadi seri muka tu.
Tapi bila gi makan kat KFC punyalah aku geram dgn kembar ni tak mahu duk diam langsung yg kakak lagilah siap naik atas meja,hai ini dah melampau ni.makan nya tak mahu tapi bila tanya nak apa semua dia nak.Aku makan cepat2 mana balance ayam tu aku bungkus balik aje dah tak sanggup lagi nak layan kerenah budak ni.Balik rumah kembar sambung lagi makan ayam@membazirkan ayam tu.Abah dah pening jadi dia cakap dgn kembar abah nak gi buang sampah.Kejap aje abah keluar kemudian patah balik rupanya dia tanya kek ibu belum potong lagi jom lah potong.Ibu dah tak ada mood jadi ibu cakap esok2 ajelah.Jadi kek tu pagi tadi baru ku potong.lepas tu abah cakap sebenornya semalam dia teringin nak makan kek tu tapi sebab ibu belum potong jadi tunggu ajelah.kesian abah.jadi pagi ni abah sarapan dengan kueh seri muka dan kek minum teh.Pagi ni pun adik meragam lagi tak mahu gi sekolah katanya nak tido(apa tidaknya org tido dia duk melalak)


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net