SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Monday, 18-Oct-2010 07:12 Email | Share | | Bookmark
NEOPOLITAN,QUAKER,OREN & OREO

 
 
 
View all 9 photos...
Salam..
xperimen 2 minggu lepas
tiba2 rasa teringin lak jd buat lah ramai lak kata sedap tp bg aku sama mcm kek layed lain2 ler

Quote:
KEK NEOPOLITAN STRAWBERRY LAYED CAKE


Copy mat gebu

BAHAN-BAHANNYA
200 gram tepung "Optima" (tepung kek segera)
3 biji telur + 1 putih telur (gred "A")
50 gram mentega, cair dan sejukkan
50 gram susu segar (mat guna susu cair)ikut mcm mat guna susu cair gak
1/2 camca teh esen vanilla
Sedikit pewarna makanan ungu-guna warna biru sbb takde warna ungu
Sedikit pewarna makanan merah jambu
Jem strawberry secukupnya (kalau dapat beli yang tanpa gula)-guna jem blueberry lagi best rasanya


CARA MEMBUATNYA
Panaskan oven pada suhu 180C, lenser loyang kek berukuran (10 x 10 x 1) inci dengan mentega, alas dasar loyang dengan kertas minyak, dan biar kertas berbaki kiri dan kanan supaya senang dikeluarkan nanti. Lenser juga kertas tadi. Ketepikan.
Dalam mixing bowl satukan telur, tepung optima, susu dan esen vanilla, putar dengan kelajuan tinggi hingga adunan naik, kembang dan pekat. Masukkan mentega cair dan gaul dengan kaedah kaup balik hingga rata.
Bahagikan adunan kepada 3 bahagian, 1 biar pada warna asal, 1 lagi dicampur dengan warna ungu dan 1 lagi dengan warna merah jambu. Tuang sesenduk adunan warna asal tadi di tengah2 loyang kek, kemudian atasnya dituang sesenduk warna merah jambu dan akhir sekali sesenduk warna ungu, lapiskan bergilir2 hingga selesai.
Senget2kan loyang sedikit bagi meratakan adunan. Lorekkan adunan tadi dengan hujung pisau, dari penjuru loyang ke penjuru satu lagi. Buat sama untuk penjuru yang lain. Bakar 25 minit atau hingga masak. Keluarkan kek, dan alih ke atas jaringan, sejukkan.
tanggalkan kertas pengalasnya, potong kek kepada 3 bahagian sama besar, sapu jem strawberry tadi dan lapiskan. Buat sama untuk lapisan satu lagi. tekan perlahan2 supaya lekat. Kemaskan tepi2nya, potong dan boleh hidangkan....

CATATAN MAT GEBU :- Dalam gambar tu mat potong kek tadi kepada 3 bahagian sama besar yang setiap satu berukuran (8 x 3) inci. Dan ada berlebih 1 inci. Boleh juga dipotong ikut saiz yang ada ingin kan sebelum melapisnya dengan jem pilihan untuk mengelakkan kek berbaki...Selamat mencuba


Resepi roti yg amat mengeyangkan

Quote:

ROTI KISMIS PURNE QUAKER OAT

copy ROS-jintanmanis

Bahan-bahan ( satu sandwish loaf )-aku buat bun
250 gram tepung roti
1 biji telur
1/2 cawan kismis-tukar dgn mixed fruit yg ada kismis,kulit limau,ceri lagi best
1/2 cawan quarker oat
4 biji dry prune ( dipotong nipis)
140ml susu segar @ air suam
4 gram yis ( 1 sudu kecil)
2 sudu besar susu tepung
2 sudu besar gula
2 sudu besar marjerin
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil bread softner atau bread improver


Cara-cara
1. Kalau ade BM tu leh lah masukkan semua bahan, kecuali kismis dan hirisan prune, kemudian pilih menu Dough dan On je, jika takde BM, masukkan semua dalam bekas adunan dan uli hingga tak melekat pada tangan. Pastikan Doh betul-betul lembut ye.
2. Bila doh dah lembut dan elastik baru masukkan kismis dan hirisan prune tadi, uli lagi. Kalau takde BM boleh guna cara saya ni Tips untuk dapat doh yang lembut, ambil plastic bersih dah letakkkan doh di dalam plastic tu, ramas-ramas beberapa minit, lebih kurang 5 hingga 10 minit, keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan.
3. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. Bahagi doh pada dua bahagian dan lipat tiga, letak di dalam sandwish loaf. Biarkan naik sekali lagi, spray dengan air Bakar pada suhu 180 darjah selama 25 minit.
4.Bila dah siap dibakar keluarkan dari oven dan glis dengan marjerin, untuk mendapatkan permukaan yang berkilat.
5.potong roti sandwish ikut kepingan yang disukai, tak kisah nak potong 8 ke 6 ke 5 ke jangan terlalu nipis ye.
6.kalau doh nak dijadikan bun boleh juga, tapi kena kurangkan masa membarkar tu jadikan 20 atau 18 minit je, yang pastinya roti ni memang mengenyangkan. Selamat Mencuba


Kek Lemon ni dah lama gak print resepi tp tak terbuat2 lagi sbb takde lemon bila dah ada lemon lupa plak resepi ni letak mana.tp minggu lepas sambil2 duk lepak2 aku membelek2 resepi yg bertimbun2 kat dapur tu lepas tu terpandang lah resepi kek lemon yg ummi kuantan buat bahan2 pun senang cuma aku takde lemon tp aku ada oren so aku pun memandai aje tukarkan lemon kpd oren.so terhasilah versi kek lemon tp jd kek oren



Quote:
LEMON CAKE

copy ummizaihadi-homesweethome
Bahan:
100 gr butter
175 gr gula pasir (halus)
2 butir telur ayam (akak guna gred A)
4 sdm susu cair (low fat)
2 sdt baking powder
1/2 sdt soda bicarbonate
175 gr terigu (tepung gandum)
1 jeruk lemon (buah lemon)(ambil air, parut halus kulitnya)-tukar kpd oren sunkis

Cara membuat:
Siapkan loyang persegi ukuran 20x20x4 cm, oleskan margarine hingga rata. Taburi sedikit terigu (tepung gandum), ratakan...sisihkan
Kocok (Pukul) butter dan gula pasir hingga kental dan gula larut.Tambahkan telur satu persatu sambil terus kocok hingga rata.
Masukkan susu, air jeruk dan parutan kulit jeruk sambil terus dikocok hingga rata.
Tambahkan tepung terigu, baking powder dan baking soda, aduk rata. Tuang ke dalam loyang, ratakan.
Panggang (Bakar) dalam oven panas bersuhu 180 C selama 35 minit hingga matang dan berwarna kuning kecoklatan, angkat dan biarkan dingin

kek ni sedap kaya dgn rasa oren tp disebabkan terlebih bahan cecair jd kek ni penyek kat tengah.lain kali klu guna oren kena lebihkan sikit tepungnya
resepi nanti aku cari tak tau kat mana dah letaknya.jap..jap..

Dah lama ngidam nak wat brownies ni sejak aku tengok kat blog mak lang tp tak terbuat2 gak yelah byk sgt resepi yg Q tp bila satu hari aku beli biskut oreo lepas tu si kembar cuma reti mkn krim putih tu aje jd aku langsung terfikir kat brownies oreo ni jd aku pun asingkan siap2 biskut dgn krim jd yg krim tu aku bg kat kembar tp bila dan bg mkn krim aje tak mau lak.suka hati korang lah janji ibu dpt wat brownies ni.memang best bg aku cuma klu kita biarkan lama dia bertukar jd biskut hu..hu..

Quote:


Resepi : Rich Oroe Choc Brownies,alongroz,http://homekreation-recipes.blogspot.com

INGREDIENTS:
225g/8oz Butter
240g Cooking Chocolate
3 Large Eggs
1 tsp Coffee Powder
1 tsp Essence Vanilla
250g Castor Sugar
60g Flour*
40g Cocoa Powder*
1/2 tbsp BP*
1 tsp Salt* (* mixed together)
1 1/2 packs Oreos Cookies - break & mix with 15g Flour
(1 pack = 137g but no need to be so accurate)



METHOD:
1. Melt chocolate & add butter.
Stir until smooth.
2. Whisk eggs, coffee, EV & sugar until smooth.
Add in chocolate mixture & stir well.
Fold in flour mixture until well mixed.
Finally fold in Oreos.
3. Bake 170C for 45 min.


Ada lagi belen strawbery kat umah jd duk pikir2 aku pun wat lah smooties ni sedapa rasa lemak2 masam sikit

bahan2
susu pekat
ais
air secukupnya
strawbery

blend seme sekali harung sampai strwbery hancur dan siap di minum klu ada ais krim lagi sedap


Thursday, 7-Oct-2010 01:19 Email | Share | | Bookmark
NASI,CHEESE DAN KEK

 
 
 
View all 20 photos...
Salam

Entah apa2 aje kan tajuk n3 aku tu sebenarnya aku dah tak tau nak letak tajuk apa so abaikan aje bab2 tajuk tu.dek kerana tak mau terlepas pandang antara masakan yg telah aku cuba jd aku mesti masukan kesemua sekali dlm satu masa yg aku sempat update jd jgn lah marah klu aku punya n3 panjang berjela2.

Mula2 kita cite pasal nasi.Dah lama dah aku print resepi nasi ni cuma belum sampai seru utk membuatnya.jd masa sabtu lepas aku saje buat gatal kaki gi masuk market Jusco lepas tu ayam murah mula2 ambik se ekor pastu budak yg potong ayam tu pulak duk goda aku(jgn salah paham yer dia org ni seme adik2 yelah dulu kan aku pun keje Jusco gak tu yg terlebih sembang) supaya beli 2 ekor last2 aku beli gak 2 ekor.Tp aku ambik seme yg kecik2 aje.Blk umah duk cari2 beras basmathi dan aku terjumpa kat dlm kotak stok brg2 bakery jd jln ajelah resepi nasi ni.Tengok bahan2 pun takde susah mana pun.Jom layan resepi.Chef ckp sedap lain kali blh masak lagi.nasi ni pun ada ala2 mcm nasi tomato gak


sori yer gambar dlm periuk aje ada.lagi satu resepi ajar lain aku bantai lain.ini kes malas lah ni.

aku cuma buat tambahan lauk goreng ayam+dalca+acar mentah+acar buah
Quote:

NASI ASWAN (Resepi Chef Asmah Laili)
Sumber : Aidah
copy kak ummizaihadi yg sambut besday hari ni

Bahan-Bahan:
(yang bertanda * dalam column tu, sukatan bahan ikut 2 cawan beras)

1 kilo beras Basmati (cuci bersih dan rendam selama 10 minit)
Air mengikut paras beras (* akak masak 2 cawan beras, airnya letak 3 cawan)
1 ekor ayam - potong ikut suka (*4 ketul ayam)
5 biji bawang besar - potong dadu (*akak guna 1 biji bawang besar)
8 ulas bwg putih - dicincang (*akak letak 2 ulas)
2 jari halia muda - dihiris (* akak letak 2 cm)
10 biji tomato segar - dipotong dadu (*akak kisar 2 biji tomato sederhana)
1 tin kecil tomato puree (*akak letak 2 sudu besar)
10 biji buah pelaga -dipecahkan (*2 biji)
5 kuntum bunga cengkih (*2 kuntum)
5 cm kayu manis (* 1 inci )
1 sudu teh serbuk lada putih (*1/4 sudu teh/secubit dua)
1 cawan minyak conola - (*akak guna 2 sb. butter)
1/2 cawan hirisan daun ketumbar (* akak x hiris pun, letak je 2 3 btg gitu)
1/2 caw daun pudina (* 1 sudu besar )
garam secukup rasa

Bahan hiasan untuk ditabur:(semua bahan hiasan tak letak sbb dah terlupa nak letak he..he..)

1/2 cawan bawang goreng
1/2 caw hirisan badam goreng (* akak x letak, ganti raisins)
1/2 caw gajus goreng (*akak x letak pun)

Cara-Cara:-

Dalam periuk (bukan rice cooker), panaskan minyak/butter, tumiskan cengkih, pelaga dan kulit kayu manis hingga naik aromanya.
Masukkan bahan2 dadu dan masaklah selama 5 - 10 minit.3.
Kemudian masukkan ayam, tomato puree, garam, lada putih , daun ketumbar dan daun pudina. (*akak letak daun ketumbar dan daun pudina, selepas ayam betul2 masak)
Gaul rata hingga ayamnya 3/4 masak. (sy tambah sedikit air kerana kuahnya agak pekat).
Keluarkan sosnya dan ketepikan untuk dimasukkan semula dalam nasi nanti.
Tinggalkan sedikit dan masak lagi ayam hingga empuk.
Tuangkan beras ke dalam periuk eletrik (rice cooker).
Tuangkan air ikut sukatan, masukkan sekali sos yg dikeluarkan tadi dan kacau rata.
Masukkan garam dan tanak nasi sehingga masak



ini aku buat utk anak kakak yg selalu jaga kembar klu aku nak keluar merayau bila hujung minggu.kebetulan sabtu lepas katanya nak wat besday anak dia yg kecik jd lepas aku gi ambik kembar kat umah dia aku pun blk umah buatkan sebiji kek ni(dia ni org susah anak ramai selalu tanya aku klu ada kueh2 yg lebih bg kat dia,kesian pulak aku dengar)

Resepi seterusnya aku buat tiramisu yg biskut tiramisu tu pun klu blh berckp dah lama beckp entah bila aku beli tak tau lah tp rasa2nya thn lepas kot(oopppsss blm exp lagi yer jgn risau).Aku ni bknlah golongan yg suka sgt elemen2 kopi dlm kueh(ceh..ceh...mcm bahasa sekolah plak)tp dek kerana nak mencuba so layan lah gak dan kebetulan tiramisu ni aku nak bawak ke umah makcik aku yg buat mkn2 ke esokan hari nya jd sedang molek lah.buat hari sabtu masuk peti dulu mkn hari ahad.
Quote:

TIRAMISU
Sumber Chef Hanieliza
Copy http://ummizaihadi-homesweethome.blogspot.com/2009/12/tiramisu.html

Bahan A:-
24 keping biskut tiramisu
250 gm cream cheese
150 ml yogurt asli (plain yogurt)
1/2 cawan gula kastor
1/2 cawan air *
1 sk. nescafe * (dibancuh bersama)
serbuk koko secukupnya (*akak guna Vouchelle)
Bahan B:-
150 ml air
1 sb. serbuk agar-agar
Cara-Cara:-


Susunkan 12 keping biskut tiramisu dalam loyang yang sesuai.
Basahkan biskkut tadi dengan air nescafe.
Pukul keju dan gula hingga gebu.
Masukkan yogurt dan pukul lagi hingga rata dan sebati.
Masak bahan B hingga mendidih dan masukan dalam adunan, kacau rata.
Sapukan sebahagian adunan keju ke atas biskut tadi.
Ulang lagi dengan menyusun baki biskut di atas keju pula (*akak ayak serbuk koko dulu atas keju sebelum susun lagi biskut di atasnya)
Lapiskan pula baki keju tadi di atas lapisan biskut yang akhir.
Ayakkkan rata-rata serbuk koko atas permukaan atas keju.
Sejukkan beberapa jam di dalam fridge sebelum dihidangkan


Resepi ke 3 adalah lasagna.yg ni konon2nya nak wat sarapan pg ahad tp dah terlajar lagi pun kat dapur ada lagi baki roti bunga tu yg masak main2 aje dan yg pasti abah tak layan benda2 mcm ni aku dgn kembar aje mkn dan aku angkut gak gi umah sujah aku ptg tu.


Quote:

LASAGNA
copy ishamizu.fotopages

Bahan-bahan:

3-5 sudu besar minyak masak
1 biji bawang besar (kita gelar bawang besar putih, ada org panggil bawang india)
1 paket ayam/daging kisar (dicuci dan ditos)
1 botol besar lasagna/traditional prego/dolmino/any tomato paste will do... (ibu guna tradisonal cendawan kimball)
Lasagna sheets (depends how big is ur moulder)
Oregano herb secukup rasa
Grated cheese (lg byk lg sedap! )

Cara-cara:

1. Panaskan minyak masak dlm periuk, tumiskan bawang besar putih yg dipotong dadu/hiris
2. Setelah naik baunya, masukkan ayam/daging kisar dan biarkan sehingga ia empuk.
3. Setelah daging empuk, tuangkan lasagna tomato paste ke dlm periuk dan gaul sebati selama 5-10mins.
4. Ambil acuan, (kte guna tray oven je ), susun lasagna sheet sehingga meliputi permukaan acuan.
5.Tuangkan kuah yg dimasak td ke dlm acuan dan sekali lg pastikan ia menutupi semua lasagna sheet.
6. Taburkan sedikit oregano herb dan secukup grated cheese.
7.Ulang step 4-6 sehingga penuh acuan.
8. MAsak dlm oven pd suhu 140c selama 40mins
.


hari ahad lepas gak aku ada buat talam keladi ni jd bawak jugak gi umah sujah aku.nak makan sorang memang tak abis punya.resepi sama kat sebelah


mak long@madiha buat puding dgn nasi dagang tp gambar nasi tak ambik lah.

Hari ni pulak ada buat mkn2 kat opis sempena menutup tirai shawal ni.kita org utk staff2 malay aje utk semua org co dah buat minggu lepas.ada yg buat nasi tomato,rendang,satay,lemang dan mcm2 lagi aku aje wat kek dgn roti jala ni.





Kek teh hijau ni sebenarnya kecik aje tp aku pulak kes nak bg cepat masak so guna loyan besar sbb tu nampak nipissss..aje.sedap kek ni kena dgn gabungan almond tu

Quote:


MATCHA MARBLE CAKE
http://tiffinbiru.blogspot.com/2008/12/matcha-marble-cake.html
BAHAN-BAHANNYA
140 g mentega
2 biji telur gred A
120 g gula halus
120 g tepung gandum*
1/2 camca teh baking powder*(*digaul dan diayak)
60 g serbuk badam
2 camca besar serbuk teh hijau (mat guna 1 camca besar je..hehehe, jimat u!)
2 camca besar air panas
CARA MEMBUATNYA
Satukan serbuk teh hijau dengan air panas dan kacau rata hingga menjadi paste. Satukan tepung yang diayak bersama serbuk badam, gaul rata. Ketepikan.
Putar mentega dan gula halus hingga putih, masukkan telur satu persatu dan terus memutar hingga adunan kembang.
Pada speed perlahan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Gaul rata. Cedok keluar 1/3 adunan dan bancuh dengan paste teh hijau, kacau hingga sebati.
Dalam tin yang telah disapu mentega dan alas dasarnya dengan kertas, tuang adunan kosong dan diikuti adunan teh hijau, pusing dengan chopstick untuk mendapat kesan marble.
Bakar 180C selama 40 minit atau hingga masak bergantung pada oven masing2. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidangkan...


kek ni pulak ala2 rasa mkn dgn ubat gigi pun ada gak tp aku ok aje cuma abah aje rasa pelik so dia tak minat terus tolak tepi.
Quote:



CHOCOLATE MINT CAKE
http://ummizaihadi-homesweethome.blogspot.com/2009/02/chocolate-mint-cake.html
Bahan:- (loyang bulat 8 inci)
200 gm tepung naik sendiri
230 gm mentega
220 gm gula kastor
230 gm telor (*ummi letak 4 biji saiz B)
3 gm esen vanila (1 sudu teh)
30 gm serbuk koko (*ummi tambah lg 1 sudu teh emulco paste)
50 gm susu segar
beberapa titis pewarna hijau
beberapa titis esen peppermint


Cara Membuat:-
Panaskan oven pada suhu 180 C. (*ummi set oven 165C).
Sapu butter pada loyang dan alaskan kertas baking di dasar dan bahagian tepinya.
Dalam mangkuk, pukul tepung dengan mentega hingga jadi pes yang sebati (hati-hati ketika memukul, tepung akan sedikit naik berdebu). Ketepikan.
Dalam mangkuk lain, pukul telor dan gula hingga likat.
Masukkan adunan ini dan esen vanila ke dalam adunan tepung tadi. Pukul hingga sebati dan kembang.
Bahagi dua adunan - satu bahagian dicampurkan dengan serbuk koko dan susu segar, manakala satu bahagian lagi dicampurkan pewarna hijau dan esen peppermint.
Letakkan 2 sudu besar adunan coklat di bahagian tengah loyang dan kemudian letakkan pula 2 sudu besar adunan hijau di atas adunan coklat tadi.
Buatlah secara berselang seli hingga habis.
Kemudian hentakkan sedikit loyang sebelum dimasukkan ke dalam oven dan bakar selama 45 - 50 minit.


Bahan Topping Honey Choc Fudge:-(tak buat pun)
150 gm coklat masakan
30 gm fresh cream
30 gm mentega
15 gm madu (2 sudu besar)
Cara Menyediakan:-
Campurkan kesemua bahan dan cairkan secara "double boiler" sambil dikacau selama 5 - 10 minit hingga fudge sebati.
Sapukan fudge yang masih setengah panas di atas dan tepi kek.



Quote:
ROTI JALA

Bahan:-(akak buat half dari adunan di bawah ni)
750 - 850 ml air
410 ml susu cair (*akak guna fresh milk)
600 gm tepung gandum
2 biji telor
3 - 4 sudu makan minyak
1 sudu teh garam
sedikit pewarna kuning
2 helai daun pandan - untuk merenjis
Cara-Cara:-
Ayak tepung dan garam ke dalam mangkuk besar. Buatkan lubang ditengah-tengah tepung.
Masukkan telor dan pukul dengan hujung garfu.
Tuangkan susu, letak sedikit pewarna kuning dan air. Bancuh sampai larut kemudian tapiskan.
Panaskan kuali leper, celup daun pandan ke dalam minyak dan renjiskan/lenser sedikit ke atas kuali.
Tuangkan adunan roti jala menggunakan acuan bercorong membentuk jala.
Masak 2 - 3 minit, bila dah lekang dari kuali, lipat empat dan angkat. Boleh jugak angkat dulu dan gulung seperti kuih dadar.
*Nota - bila letak adunan dalam acuan, kalau adunan keluar x laju, tambahkan sikit air dalam adunan dan kacau adun semula.



ok bye..bye..


Tuesday, 5-Oct-2010 01:01 Email | Share | | Bookmark
DAGING HITAM vs DAGING MERAH

 
 
 
View all 12 photos...
Salam..

Kenapalah sejak dua menjak ni bertambah-tambah malas nak update fp ke blog ke.Di tambah lagi dgn keje kat opis ni yg sentiasa tak abis ni lagi lah bertambah malas.experimen pun malas gak klu buat pun edisi ulangan aje.Skrg ni pun masak yg mudah2 aje dah malas dah nak ber'xperimen' mcm dulu.Jln umah kawan 2 pun jarang2 aje skrg sorry lah skrg ni mcm byk sgt benda nak di buat tu yg tak berkesempatan.
Minggu lepas dtg lah mood rajin sikit masak lepas blk keje jd duk pikir2 tengok resepi kat dapur kak nor Trg nun aku pun try lah memang sedaplah kena pulak mkn dgn nasi panas2.

Quote:

DAGING HITAM MANIS BEREMPAH
http://secubitgaramnor67.blogspot.com/search/label/daging

300gm daging batang pinang ~dihiris nipis dan toskan

bahan A
1 sudu teh serbuk ketumbar
1/2 sudu teh serbuk jintan manis
1/2 sudu teh serbuk jintan putih
1 sudu besar kicap cair
1/2 sudu teh serbuk lada hitam ~ lebihkan jika nk lebih pedas
~~~~~~~~~

2 ulas bawang putih ~ ditumbuk
1/2 in halia ~ ditumbuk
1 labu bawang besar ~ dipotong bucu/wedges
1 bj cili merah ~ dihiris
1 bj tomato ~ dipotong 6 atau 8
minyak
~~~~~~~~~

bahan B
1 sudu besar kicap pekat
3 sudu besar kicap manis
1 sudu besar sos tiram
1 sudu teh cuka atau perahan limau nipis


Gaul daging dgn bahan A dan perap lebih kurang 1/2 jam.
Panaskan minyak dan masukkan bawang putih dan halia.
Tumis hingga wangi dan masukkan 1/2 dr bawang besar dan cili merah.
Goreng seketika hingga wangi dan masukkan daging yg dah diperap tadi.
Kacau2 daging dan goreng lebih kurang 10 min hingga air daging keluar.
(Jika guna daging batang pinang tak perlu ditambah air tp kalau guna daging biasa bolehlah dimasukkan 1/2 cawan air utk mengempukkan daging)
Masukkan bahan B dan biarkan masak hingga kuah hampir kering. (bolehlah dimasukkan garam dan gula secukup rasa jika perlu)
Masukkan lebihan bawang besar dan cili merah serta tomato.
Kacau sekejap dan boleh lah dihidangkan panas2


Selepas lauk kat atas aku cari lg resepi yg mudah2 so jumpa pulak yg ini.

aku memang suka lauk ni lah kira peberet gak ni sbb tiap kali gi mkn kat kedai aku mesti ada order lauk ni.Cari punya cari mana letak resepi ni last2 aku jumpa kat umah tokey muffin tu rupanya.takpe lah janji jumpa gak resepi yg aku rasa memang mudah utk aku ni.Skrg aku dah tukar cara beli brg basah kat umah.Tiap kali aku gi tesco atau jusco aku beli siap2 daging yg letak dlm tray plastik tu yg siap paket2 tu dan siap potong2 sbb aku klu nak masak cuma cuci aku dan lagi satu daging jenis mcm tu lembut sbb tu rege nya mahal sikit tp utk setakat aku 4 beranak ni memang dah cukup 1 bekas tu sekali masak.

Quote:

DAGING MERAH ALA THAI
copy izahdaut.blogspot

Bahan-bahan
1/2 kg daging lembu (direbus sampai empuk)
2 ulas bawang putih diketuk
1 labu bawang besar dipotong bulat
1 sudu besar cili giling
Sedikit sos tiram
Sedikit sos ikan (thailand mari)
Sedikit sos tomato
hana tmbh halia ketuk
Sedikit minyak untuk menumis
Garam dan gula secukup rasa
Daun ketumbar/daun sup/daun bawang untuk hiasan (mana2 pun boleh)
*lada bagla-tambah
*kacang panjang -tambah

Cara-cara
Daging yang dah siap direbus tu potong nipis2 ya.
Panaskan minyak sikit, goreng daging dulu sampai kuning2 sikit, ketepikan.
Tumis bawang putih n halia sampai naik bau, masukkan cili giling.
Goreng2 sikit agak2 garing tu bolehlah masukkan sos tiram, sos ikan dan sos tomato.
Masukkan daging tadi dan bawang besar yg dihiris kacau2 dan rasa garam dan gula.
Kalau nak kuah lebih bubuh air sikit dan tambah sos tomato.
Dah masak bolehlah diangkat dan hidangkan. Taburlah daun ketumbar yg dihiris tadi


Ini pulak kes nak perabis pisang kat umah so buat lah kek ni.

Quote:

KEK PISANG ALA INGGERIS
copy waheedeana77.blogspot

Bahan-bahan;
180 gm tepung (yatt gunakan 90gm tepung gandum dan 90 gm tepung cake)
70 gm butter
2 biji pisang di lenyek ( besar satu jengkal jari, kalu pisang pendek tambah satu lg)
1 biji telur(letak 2 biji sbb mcm keras sgt lah)
3 sudu besar gula putih
2 besar gula perang
2 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu esen vanilla
sedikit pisang potong
serbuk kayu manis(tak letak sbb mcm tak best aje klu letak)
sedikit gula pasir

Cara-caranya;

Pukul butter dan gula sehingga kembang , masukkan gula merah pukul lagi, kemudian masukkan telur dan pisang yang telah di lenyek, esen vanilla, blend lg. akhir sekali masukkan tepung , baking powder dan soda bikarbonat . Masukkan adunan tersebut di dalam bekas pembakar, susun kan pisang seperti gambar di atas dan taburkan serbuk kayu manis di atasnya. Bakar selama 45 minit. Setelah keluar cepat2 taburkan gula di atas kek, biarkan kek sejuk dan baru di potong.


sesi ulangan dah byk kali wat roti guna resepi ni dan sememang nya best kali ni aku buat bentuk bunga2 roti utk sarapan sabtu lepas
Quote:

BASIC BREAD RECIPE (Roshayati Johari)
Ingredients :

(A)
500g bread flour/high protein flour
100g sugar
1 teaspoon salt
30g milk powder
1 teaspoon bread improver (optional)
1 teaspoon bread softener (optional)
4 teaspoons instant dry yeast

(B)
250ml water
1 egg (lightly beaten)

(C)
40g butter
40g shortening

Method :
1. Mix well all ingredients in (A)
2. Add (B) into (A) and knead till smooth.
3. Add (C) and continue kneading till smooth and shiny and dough does not stick to your hand.
4. Leave to prove for 30 - 40 minutes.
5. Punch down the dough to let the air out.
6. Divide the dough according to the weight you wish. Make into balls and leave to rest for 10 minutes.
7. Shape accordingly.
8. Leave to prove for 40 minutes - 1 hour.
9. Preheat oven 180C. Bake till golden brown. (about 15 minutes)



kueh sago versi warna warni

ok bye..bye..


Monday, 27-Sep-2010 07:47 Email | Share | | Bookmark
REUNION SMSED~MESRA MALL KERTEH

Salam..
sejak dua menjak ni aku dah mula busy lah kadang tak sempat pun nak masuk fp jgn kata nak update(busy kat fb he..he..)keje mcm biasa aje cuma terasa mcm tak cukup masa aje klu kat opis ni tu kadang2 nak update n3 kat umah lambat pulak nak download gambar nak kena buat kat opis gak hai bos byr gaji utk main tenet ke???dah lah jgn membebelah..mcm kakak ckp kat aku "ibu boleh diam tak?"kureng asam punya anak aku bising pasal dia sepahkan rumah dia ckp kat aku mcm tu pulak.
Mari layan gambar yg tak seberapa aku ambik masa gi reunion sekolah menengah aku dulu.Mula cadang nak wat kat padang merdeka kat umah aku tp di sebabkan hari raya byk kedai mkn tutup terpaksa buat kat mesra mall yg sememang nya buka walaupun org raya.kami pilih kat burger king kira penuh lah anak beranak SMSED 96 kat situ.kecoh abis..

Quote:





ada gak kawan aku yg ada anak kembar mcm aku cuma hari tu aku tak bawak dia org ikut aku sekali tak larat nak jaga ooo dah lah kat supermarket mcm tu blh kering poket ibu dia ni.Blk2 umah tengok madiah N family ada kat umah







jgn tanya mana satu aku sbb memang aku takde aku blk awal sbb kawan yg aku tumpang tu ada hal.aku malas bawak kete jd tumpang org so kena lah ikut masa org







ok itu aje gambar yg sempat aku ambik dan rembat dr fb bye..bye..


Thursday, 23-Sep-2010 09:42 Email | Share | | Bookmark
CACA MARBA

 
 
 
View all 21 photos...
Salam Aidilfitri..
dah lama tak masuk n3 rasa rindu pulak jd utk hilang rindu kita tayang roti green tea ni.
Resepi ambik dr fp mamafami yg memang teror bab2 roti yg bercolour2 ni.roti ni memang sesuai utk minum petang atau buat sarapan.Aku buat roti ni utk sarapan jumaat lepas lepas tu bawak gi PJ sekali utk makcik ku.T.Q mamafami utk resepi ni.adunan ni blh dpt dlm 20 biji bun saiz mcm kat kedai lah jd klu sesapa nak try blh tengok resepi bawah ni

Quote:
JAPANESE GREEN TEA BREAD

Source : Mr Alex Goh
copy mamafami
Ingredients :

(A)
400g bread flour
100g plain flour
75g sugar
8g salt
8g green tea powder (I put about 2 1/2 teaspoons)
1 tablespoon milk powder
4 teaspoons instant dried yeast

(B)
2 eggs
200ml cold water (I put lukewarm water)

(C)
60g butter (I used margarine)

(D)
pinch of black sesame seed

Red Bean Filling (I used the readymade red bean paste from the bakery supplies shop)

(A)

150g red beans
800g water

(B)

150g sugar

(C)

40g butter

Method :

1. Mix (A) till well blended. Add (B) and mix to form a dough.

2. Add (C), continue to mix to form a smooth and elastic dough.

3. Mould it into a ball. Place in a bowl and cover with clear film (I wrapped the bowl with a clean plastic bag). Let it prove in a warm place for 45 minutes or until it doubles its size.

4. Divide the dough into 60g pieces and shape them into balls, then let them rest for 10 minutes.

5. Flatten the dough and place the filling in the centre and shape them into balls. Place the dough onto a baking tray.

6. Let them prove for 45 to 60 minutes or till they double in size.

7. Brush with egg wash and sprinkle some black sesame seed on top. Bake in a preheated ove at 190 C for 12 - 15 minutes. Serve.

To prepare the filling :

1. Boil (A) till soft.

2. Discard water, add (B) and cook till thick.

3. Add (C) and continue to cook till thick. Allow to cool. Set aside.



Ini versi alihbahasa copy dr mamafami gak

Quote:
ROTI TEH HIJAU JEPUN
Sumber : Mr Alex Goh
Bahan-bahan :

(A)

400g tepung roti

100g tepung gandum

75g gula

8g garam

8g serbuk teh hijau (lebih kurang 2 1/2 sudu teh)

1 sudu besar susu tepung

4 sudu kecil yis segera

(B)

2 telur

200ml air sejuk (mama gunakan air suam)

(C)

60g mentega (mama gunakan majerin)

(D)

secubit bijan hitam /ibu guna kuaci

Inti Kacang Merah (Mama gunakan inti yang dibeli di kedai barangan kuih)

(A)

150g kacang merah

800g air

(B)

150g gula

(C)

40g mentega



Kaedah penyediaan :


1. Adun (A) sehingga sebati. Tambah (B) dan uli sehingga menjadi doh.

2. Campur (C) dan terus menguli sehingga doh menjadi lembut dan kenyal.

3. Bentukkan menjadi bebola. Letakkan dalam mangkuk dan tutup dengan plastik. Biar ia naik di tempat yang panas selama 45 minit atau berganda saiznya.

4. Bahagikan doh menjadi 60g satu dan bentukkan menjadi bebola dan rehatkan selama 10 minit.

5. Ratakan bebola. Bubuh inti kacang merah dan bentukkan ia menjadi bebola lagi. Alaskan dengan kertas pembakar.

6. Biarkan ia naik selama 45 hingga 60 minit atau berganda saiznya.

7. Sapu dengan telur dan taur sedikit bijan hitam di permukaan. Bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 190 C selama 12 hingga 15 minit


Boring2 duk kat umah ni terasa nak mkn carrot kek pastu duk jln2 kat tenet jumpalah resepi ni kat myresepi.aku pub try ler sbb tak pernah lg cuba resepi carrot kek yg jenis ni.memang best marverles

Quote:
Almond Carrote kek

sumber http://www.myresipi.com/top/detail/3660

Bahan-bahan ( 1 buku - loyang 8 in )
3 biji telur
3/4 cwn minyak jagung/minyak masak biasa
1 1/2 cwn tpg kek
3/4 cwm gula halus
1/2 cwn brown sugar
1 sudu kecil vanilla
1 sudu kecil serbuk bikarbonat soda
2 sudu kecil cinnamon powder
2 cups carrote yg dah di parut dan di toskan.
1/2 cups almonds yg sudah di bakar..(dadu)

Cara-cara
1.for cream cheese:.
200g cream cheese
100g butter
100 g icing sugar

2.topping: pukul semua bahan hingga putih n kembang
3.untuk Kek:
4.Pukul telur sampai kembang, masukkan minyak dan pukul hingga sebati.
5.masukan gula halus n brown sugar - pukul hingga sebati gak.
6.ayak semua bahan2 kering (tepung kek, cinnamon powder n bikarbonat)
7.kemudian masukan bhn2 kering ke dlm adunan telur n kacau hingga sebati.
8.masukan carrote n almond. kacau hingga sebati dan sedia utk di bakar pada suhu 180 `C selama 45 min


Ini cerita lapuk,aku buat 2 ari sblm blk kg nak perabis kan cream cheese yg duk betapa dlm peti ais.lagipun dah lama tak layan ciskek jd buat lah kek ni.aku memang suka gabungan cheese dgn blueberry ni terangkat you dia punya rasa

Quote:
BLUEBERRY COTTON CHEESECAKE

Source : Nina
http://mamafami.fotopages.com/?entry=1536165

Ingredients :
A
250 g cream cheese
50 g butter
100 ml fresh milk

Double boil ingredients A then leave it to cool.

B
60 g superfine flour
20 g cornflour
6 egg yolks
1/4 teaspoon salt
1/4 teaspoon blueberry coloring -tak letak
1 teaspoon blueberry essence -tak letak

Add ingredients B into ingredients A and mix.

C
6 egg whites
1/4 teaspoon cream of tartar
140 g sugar

Beat egg white till foamy and add cream of tartar. Continue beating and add sugar a little at a time. Continue to beat until the soft-peak stage. Fold in the mixture of ingredients A and B.
Pour the mixture into an 8 inch round pan, greased and layered with greaseproof paper. Bake in a pre-heated oven at 160 C using Baine Marie method, for 1 1/2 hours


Versi alih bahasa

Quote:
BLUEBERRY COTTON CHEESECAKE
Sumber : Nina

Bahan-bahan :
A
250 gm cream cheese
50 gm mentega
100 ml susu segar
Semua bahan disatukan dan dimasak secara double boiler - sejukkan

B
60 gm superfine flour
20 gm tepung jagung
6 telur kuning
1/4 sudu kecil garam
1/4 sudu kecil pewarna grape
1 sudu kecil esen blueberry

Bahan-bahan ini dimasukkan ke dalam adunan A yang telah disejukkan tadi - kacau hingga sebati.

C
6 telur putih
1/4 sudu teh cream of tartar
140 gm gula pasir

Putih telur diputar hingga berbuih. Masukkan cream of tartar, putar lagi dan masukkan gula - putar hingga kembang dan berbentuk 'soft peak'. Campurkan secara kaup balik ke dalam adunan tepung tadi.
Bakar menggunakan acuan bulat 8' yang telah digris dan dialas dengan kertas minyak - bakar secara bain marie. Bakar selama 1 1/2 jam pada suhu 160'C


Lauk yg di request dari chef kat umah.katanya teringin nak mkn asam pedas daging yg ada lemak2 tu.aku pun ckp lah abah gi beli barang ibu masakan(konon2 mcm pandai aje padahal seumur hidup sekali pun aku tak pernah masak lauk ni) Elok aje seme brg dah siap2 aku pun gi ler cari kawan baik aku apa lagi buku resepi bergerak aku buka dapur cik mat gebu pastu buka dapur lain resepinya lebih kurang aje cuma dia org letak lengkuas dlm resepi ni dan aku pulak masak sebijik sejibik mcm masak asam pedas ikan tu cuma aku rebus dulu danging pastu baru tumis asing bhn2 kisar kemudian campur sekali dan terhasilah asam pedas tetel versi ku ini.utk resepi aku main agak2 aje jd klu sape2 teingin kena lah rujuk pd yg pakar.Aku masak lauk ni pun dah lama masa bulan posa lagi cuma tak sempat nak masuk n3


Dah lama tak mkn donut jd minggu lepas dlm duk pikir nak wat sarapan apa aku teringatlah kat BM aku dah lama duk betapa sejak bulan posa takde sape nak guna(yelah sape nak guna aku sorang aje yg masak he..he.)teringat donut yg di bakar tu dlm ada inti jem klu wat versi goreng mesti sedap ni dan aku pun buat ler ternyata memang gebu dan lembut walau sampai mlm memang tak tipu cubalah.Aku guna resepi Baked Jam Fillet Doughnut cari aje kat peti sebelah yer


Sarapan ari apa dah lupa lah rasanya rabu lepas kot.semenjak lepas posa ni mcm2 rasa nak mkn mengalahkan org ada isi lak.cekodok tu aku ambik gambar 4 ketul sbb bos besar dah tak sabo nak mkn aku pulak sibuk nak bergambar tu pasar 4 ketul aje.nak resepi gak ke?alah lebih kurang aje mcm org lain buat tp takpelah kot2 ada yg terliur aku letak lah resepinya

Quote:

CEKODOK IKAN BILIS
Bahan-bahan
2 cawan tepung
1 labu bwg besar di mayang
1/2 cawan ikan bilis mesin
segengam sayur kubis+carrot di sagat halus
1/2 teh yis + 1/2 cawan air
garam
air secukupnya
campur kesemua bahan2 dan biarkan sebentar dan blh lah di goreng


Kueh minum petang yg memang menjadi kegemaran kami semua.Aku buat ni pun tak byk cukup2 utk 4 beranak mkn mcm dlm gambar tu lah.Klu dulu buat kueh ni selalu aje jd mata ikan(tak masak tengah) skrg aku dah tau caranya utk elakan dr jd mata ikan.aku dah lupa mana aku jumpa resepinya tp klu tak salah mat gebu kot tapi aku memang tak ikut dia punya resepi pun aku main hentam aje.

Quote:

KUEH SAGO/BRONOK
bahan-bahan
1 cawan sago warna merah di rendam smlman
4 sudu gula


Kelapa+garam utk di salut pd sago


Cara
Sago mesti di rendam sehingga betul2 kembang tp jd kasar2 nanti hancur seme sago tu.bila dah kembang cuci dan tos kemudian gaul dgn gula dan kukus.Ibu kukus guna bekas agar2 jd takyah potong2.Biarkan sejuk baru keluarkan dari bekas dan gaul dengan kelapa


Tengok madiha masak roti jd bebola aku pun nak try gak memang sedap tp agak keraslah aku baut mgkin terlebih goreng kot tp apa pun memang sedap.aku buat setengah adunan aje
Quote:


BEBOLA ROTI
Bahan-Bahan


14 keping roti ( plain white bread) ~ potong menjadi kepingan kecil

2 biji telur (saiz besar)

3 batang cili merah ~ dihiris

1 biji bawang besar ~ didadu halus2

sedikit daun sup/bawang ~ dihiris halus (guna daun sup lebih bangkit baunya)

2 sudu teh serbuk lada putih

garam secukup rasa

perasa ikan bilis (guna 1/2 kiub)

minyak utk menggoreng

Cara menyediakan
Masukkan roti ke dalam mangkuk yg besar. Kemudian pecahkan telur ke dalamnya.. masukkan cili merah, bawang, perasa ikan bilis yang diperoikan dan daun sup/bawang. Gaul rata-rata. Akhir sekali, masukkan garam dan lada putih serbuk. Gaul rata2 dan kepal2kan menjadi bebola. Buat bebola roti hingga habis. Gorenglah seperti anda menggoreng jemput-jemput biasa. Hidangkan bersama sos cili yg anda gemari


Dah abis idea dah ni pg ahad lepas sambil2 ber FB(weh pg2 buta dah melepak kat fb) aku pikir duk pikir apa nak buat dgn pastri puff yg ada dlm peti tu last2 dpt idea buat crosant tp sblm tu merayau gak cari resepi crosant jumpa kat mamafami tp di sebabkan crosant tu lebih kurang roti maka aku pun buat crosant guna puff pastry aje tak sangka menjadi pulak mkn pulak dgn muchroom soup memang best ler

aku ajak sekali kawan2 seangkatan join sama apa lagi klu bukan galic bread he..he..


Ni nak tayang pulak lauk nasi hujung minggu.aku masak ciput2 aje tau jgn sibuk2 nak mintak klu nak masak sendiri he..he..tp sikit2 pun blh mkn 2 ari tu yelah kita org ni jenis mkn nasi sekali sehari je tgh versi nasi ptg versi mee ke maggie pun jd gak




AYAM MADU
Quote:
resepi: kak amy mustafa UK @ http://babysofea.fotopages.com/
copy shima27.fotopages
6 ketul ayam
2 cm kulit kayu manis
4 kuntum bunga lawang
1 cm halia
2 batang serai
½ biji bawang besar
6 ulas bawang putih
8 tangkai cili kering
4 sudu besar sos cili
8 sudu madu – i kurangkan sbb x suke terlampau manis
** 1/2 labu bwg besar - dipotong gelang (i tambah)

CARA:
1. Bersihkan ayam dan gaul bersama kunyit serta garam.
2. Goreng hingga masak. Kisar halia, bawang besar, bawang putih dan cili kering.
3. Tumis bahan kisar bersama kulit kayu manis, bunga lawang dan serai yang diketuk hingga naik bau.
4. Masukkan sos cili dan madu. Rasakan garam dan bahan perasa. Gaul ayam hingga rata dan bolehlah dipadamkan api




Quote:
IKAN GORENG DALAM SOS DAUN LIMAU PURUT

copy kOI
Bahan :
2 ekor ikan bawal ~ k.nor guna ikan talapia - kOi guna udang
1/4 cawan tepung serbaguna - buat tepung sendiri jer haha
2 helai daun limau purut ~ hiris halus dan digoreng garing, toskanminyak utk menggoreng
Bersihkan ikan dan keringkan.Salut dgn tepung(kering) dan goreng hingga keemasan.Hidang atas pinggan dan tuangkan sos daun limau purut keatasnya.Taburkan daun limau purut yg dah digoreng atas ikan.

Utk Sos :
5 ulas bawang putih ~ dicincang
3 ulas bawang merah ~ dicincang
5 bj cili padi hijau ~ diicincang
5 bj cili padi merah ~ dicincang
3 helai daun limau purut ~ dihiris halus
3 sudu besar sos tiram
1/4 cawan cuka
3 sudu besar sos ikan
2 - 3 sudu besar gula
garam secukup rasa
1/2 cawan stok ayam ~ k.nor guna air biasa dan 1/2 kiub stok ayam - guna kiub ikan bilis
1 sudu kecil tepung jagung ~ bancuh dgn sedikit airminyak

Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan cili hingga wangi.
Masukkan kesemua bahan2 lain kecuali bancuhan tepung jagung.
Masak hingga mendidih.Masukkan bancuhan tepung jagung dan biarkan sehingga sos menjadi sedikit pekat.
Tuangkan atas ikan dan tabur dgn daun limau purut yg dah digoreng



utk kueh minum petang+mlm


takde idea nak wat sarapan last2 ambik puff pastry jadikan crosant



Make over Twin

apa mcm nampak tak perbezaannya he..he..gara2 potong rambut aku sendiri pun dah konfius mana satu kakak mana satu adik.

ok bye..bye..


[<<  <  1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net