SYARIFATUL ATIQAH & SHARIFATUL SHAFIKA Only my twin daughter & home life
By: nor marlida

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  8  9  10  11  12  13  14  [15]  16  17  18  19  20  21  22  >  >>]    [Archive]
Tuesday, 2-Mar-2010 16:58 Email | Share | | Bookmark
SORRYLAH KAWAN2

 
 
 
View all 19 photos...
SALAM.........ASSALAMUALAIKUM SEMUA KAWAN2 YG TERNANTI2 N3 KU NI WALAUPUN ENTAH APA2 AKU CERITA

Mula2 mintak maaflah aku betul2 tak berkesempatan nak update xtvt terbaru ku sbb kerja yg kat opis ni melambak2 rasanya aku lah pekerja terbaik(konon)sbb langsung tak sempat nak masuk umah sendiri(fp lah)klu umah kawan2 tak yah ckp lah.sbb tenet pun aku tak sempat nak buka klu buka pun sbb buat keje opis ni.klu kat umah lak kena tunggu kembar tu tido klu dia org tak tido alamaknya jd mcm2 lah NB aku tu.tiap kali aku buka aje NB tu klu kembar tak tido mulalah dia org bercerita pasal sedara mara dia org yg gambarnya aku letak kat pintu masuk pc(nampaknya kena tukar gambar ni)abis mcm mana nak update nak tunggu dia org tido alamaknya ibu dia dulu yg tido nya.Tp apa pun yg pasti aku memang buat xperimen bkn tak buat cuma kurangkan sikit sbb entah apa masalah(mulalah nak salahkan mcm2 ni) lepas aje aku blk kg itu ari berat badan aku dah naik 6 kg mau pengsan aku nak kata mkn byk tak gak mcm bese aje dan skrg aku semcm takut dgn diri aku sendiri(takut tak muat baju satu sbb dan sbb yg lain2 masalah kesihatan lah)dan mcm2 cara aku cuba tp semuanya tak berkesan.Alah lupakan dulu masalah berat badan aku mai tengok cara nak membesarkan badan he..he..jgn mare yer


MEE GORENG
aku masak utk mkn mlm minggu lepas rasanya(kata mkn mlm tp sebenornya mkn ptg sambil2 tengok Na O Mei)


ni lak aku buat utk sarapan cuti maulidur rasul buat utk kembar dan abah aje ibu tukang rasanya aje.T.Q kmal memang sedap sama mcm KFC lah lain kali blh buat lagi utk kembar tp bkn utk ibu yer

Quote:
Cheesy Fries
copy kmal

Bahanya:
400gm fries/Wedges -ibu guna hashbrown aje
200gm shredded cheddar cheese "Emborg" brand-yg warna orange
1 sudu besar butter
1 sudu besar tepung
50 ml susu
2 sudu besar sour cream
sikit Mayonis

Caranya:
Guna pot non stick..cairkan butter dan masukkan tepung..gaul sebati kemudian masukkan susu dan dikacau hingga pekat .
Masukkan cheese..kacau hingga cheese cair...kemudian masukkan sour cream kacau seati dan siap..
Goreng fries/wedges..toskan..masuk dlm pinggan taburkan sos cheese da sedikit mayonis..


angkatan sarapan


antara lauk pauk masa weekend selepas blk kg.tengoklah citer dah basi dah aku punya peram sbb tak sempat nak update kira dah msk 2 minggu punya ceritalah ni.tp takpelah kan nak gak aku kongsi resepi kerang ni yg aku baru cuba sblm ni aku cuma masak lala aje dgn cara ni tp kali ni aku tukar kpd kerang sedap klu mkn nasi panas2 klu ratah aje lagi sedap lah kembar si adik memang suka masak mcm ni cuma aku aje takut dia sakit perut sbb mkn byk sgt mkn kerang sib baik tak sakit perut

Quote:

KERANG GORENG KERING

Bahan2
1 kg kerang-direbus kemudian buang sebelah kulitnya tinggalkan isi kerang pd kulit yg sebelah lagi

Bahan tumis-dimesin

1 labu bwg besar
5 ulas bwg putih
1/2 inci halia
2 biji cili api-klu nak pedas blh tambah ibu letak sikit sbb nak bg budak mkn

minyak utk tumis
3@4 helai daun limau purut
1 biji telur
gula dan garam

tumis bahan mesin hingga garing kemudian masukkan kerang blh tambah sedikit air bg rata bahan2 tumis pd kerang perasakan dgn garam dan gula.kemudian masukkan daun limau bila dah hampir kering pecah kan telur goreng sampai kering airnya.sedia di hidang



KEK PISANG-AMBIK RESEPI cikgu esah tunggu dulu resepi klu senang blh kita selak kat dapur cikgu esah tu


Kek Pisang
sumber joy Of Baking

200 gm pisang lenyek
150 gm gula halus
4 biji telur (B)
1/2 sdb rata ovalet
250 gm tepong gandum ayak dgn
1 1/2 sdt baking soda dan 1/2 sdt baking powder
125 ml susu
100 ml minyak..

Campur pisang dan gula,tambah telur dan pukul.
Tambah ovalet dan pukul 5-6 min hgga kembang.
Tambah tepung perlahan2 selang seli dgn susu.
Tambah minyak.
Bakar pada 200 degree celcius selama 35 min.
Dapat 2 loaf. ibu lak dpt 6 loaf buat 1 1/2 adunan

dah byk kali buat puding ni tp selalu tak menjadi kali ni baru lah menjadi rupanya tekni nya salah lah tu pasal tak menjadi

RAINBOW MARBLE PUDDING
Sumber: Sis Blackmore
copy cikgu esah jgn marah yer

Bahan-bahannya
2 bungkus serbuk agar-agar (sebungkus 13 g)
1350ml air paip
450gm gula pasir
130gm mentega
8 biji telur bersaiz sederhana
1 tin susu cair Carnation
2 sudu makan tepong custard
2 sudu makan serbuk koko
1 sudu teh vanilla
pewarna merah dan kuning secukupnya

Cara-caranya
1. Masak agar-agar, air dan gula hingga mendidih dan ketepikan dulu.
2. Pukul telur sebentar menggunakan whisker, kemudian masukkan susu dan tepong custard dan kacau hingga adunan ini rata, kemudian ditapis.
3. Setelah ditapis, satukan adunan telur dan agar-agar dan kacau lagi hingga rata, serta masak semula sehingga adunan mendidih. Kemudian, masukkan mentega dan vanilla dan kacau hingga rata.
4. Bahagikan adunan ke dalam 3 buah mangkuk. Bubuhkan koko ( yang sudah dicampurkan sedikit air) ke dalam salah satu adunan di dalam mangkuk dan kacau hingga rata. Adunan yang dalam 2 mangkuk lagi masing-masing diwarnakan dengan kuning dan merah.
5. Gunakan loyang berbentuk 4 persegi berukuran 9x9x3 atau loyang bentuk jantung ataupun bulat seperti yang dalam gambar.
6. Merengkan loyang sedikit dengan menyangga salah satu hujungnya dengan buku atau lain2 benda yang keras. Tuangkan satu senduk makan adunan warna merah ke dalam loyang disusuli pula ngan sadu senduk makan adunan warna kuning dan satu senduk adunan warna coklat. Ulang cara begini sehingga adunan selesai digunakan.
7. Letakkan loyang kembali kepada kedudukan asalnya dan masukkan adunan ke dalam peti sejuk dan biarkan adunan keras sebelum dipotong dan dihidangkan


PAI DAGING IKUT RESEPI PAI AYAM


BREAD ROLL
resepi roti guna basic resepi rosyahayati cuma leperkan doh guna loyang 4 segi tunggu naik jap pastu bila dah masak letak slice cheese dan tuna kemudian gulung dan balut dgn wrapping kemudian potong.aku dpt idea nak buat roti mcm ni lepas aku mkn roti yg adik aku beli dr kedai roti yg pemes kat kg aku tu tp beselah klu beli mahal buat sendiri baru puas mkn cuma aku punya roti tu tebal sgt tu pasal tak cantik



copy kmal

Bahan Intinye:
- Daging Kisar beku - Ramly
(Dimasak atas kuali spt dlm gambar...utk leraikan dagingnye...masak hingga keluar semua airnye...bila dah ada sikit2 minyak daging tu...masukkan sikit garam dan sebuk kar dagingi..gaul2 sebentar..masukkan dlm tawpaware....tunggun sekejab..boleh simpan dlm frezzer)
Nota: daging kisar ni..selalu kmal suka ambil dr frezzer guna utk buat olio spagetti kalau rasa nak guna daging, inti kuih cara berlauk, lauk untk kanji dan mcm lain...tk rugi kalau huat siap2 dan simpan dlm freezer.

- Untuk 5 biji roti john
5 biji Roti John - dibelah 2 jgn putus..sapu marjerin
5 sudu besar daging kisar spt diatas
1 biji bawang besar...dadu
3 helai daun bawang - hiris jgn halus2 sgt..
1 sudu kecil serbuk lada putih
1/2 sudu kecil serbuk kari daging
garam
telur 4 - 5 biji (ikut besar saiz telur)
Nota:
Semua ni dicampur sekali..pukul2 sikit dan taburkan atas kuali...
spt gambar (1)--kuali kmal boleh terus masak 4 biji roti john.

kemudian letakkan roti aas telur spt gambar (2) dan (3)

Tgk2 sikit bwhnye...untuk pastikan masak atau belum..siap

Utk dimakan...kmal akan letak sikit sos black paper sikit.(step ni tak payah le..kalau nak niaga...kang banyak modal pulak..kmal ni niaga westren..sos ni sentiasa ada..

letakkan sos cili, sos tomato dan mayonis...---siap. dan boleh jual utk niaga..atau makan sendiri.

XPERIMEN ULANG TAYANG DAH BYK KALI BUAT DAN AKU SUKA SGT KEK NI.T.Q YER CIKGU ESAH SBB SUDI SYER RESEPI



GORENG PISANG nak gi beli malas jd buat sendiri tp goreng pun 5 biji aje,lagipun kebetulan pisangnya aku dah beli siap2 cuma tak tau nak buat apa dgn pisang tu


ada lagi belen pisang sikat tu aku buat jemput pisang lak.huh..jimat tul seikat pisang 3 jenis pesen resepinya.ni wat sarapan gi keje minggu lepas

Quote:

AYAM PANGGANG PERI-PERI ROSMARY
copy shima

2-4 ketul ayam (kalu der skin lg yummy....)
sedikit garam
sedikit sos tobasco - nak kasi pedas2 skit
byk2 skit sos peri-peri extra hot nandos (haaaa nilah bhn utama dier!! )
sedikit sos BBQ (i guna honey woodsmoke flavour brand HP)
sedikit honey (if ada, i suka ayam nih manis2 skit...)
olive oil
sedikit dried rosmary
sedikit fresh rosmary

CARA:

1. ayam td diperap bersama bhn2 di atas selama 30min-sejam...bg bhn2 meresap ke dlm ayam dulu br panggang sampai masak...i suka dia x kering sgt...(sori naaa i x ingat bape suhu n bape lama i buh dlm oven) so selalu2lah usha supaya ayam tuh x jd 'arang'


memang best sgt ayam ni lain kali nak wat lagi tp tak moh letak rosemary tu sbb ada rasa pudina pun


layan mata org jemput aku tak gi cuma abah dgn kakak aje pergi.aku tunggu adik yg tak mau bangun tido lagi mentang2 cuti tak mau bangun awal.


ni lah rupa budak yg suka meragam sepanjang minggu lepas dan yg terbaru 3 ari lepas aku tengah bawak kete dia nak terjun kete.bederau darah aku sib baik aku terpandang masa dia nak buka pintu.puncanya nak mintak abahnya yg hantarkan dia ke nursery tp abah tak mau masa kat rumah nak terjun dr tingkap kete tp abah dpt tangkap jd aku lock tingkap terus jln mana tau dpt lak idea dia nak buka pintu sib baik aku memang sentiasa lock pintu klu bawak kembar.terus aku berhenti tepi jln call abah suruh ambik anak bertuah ni.baru selesai masalah.

bye..bye..maaf lah mana2 yg bertanya tu aku memang tak cukup masa.n3 terbaru pun entah bila lak muncul.


Thursday, 25-Feb-2010 03:28 Email | Share | | Bookmark
CHICKEN PAI FILLING

 
 
 
View all 5 photos...
Salam semua...

Sabo..sabo..teman ni tak berapa nak bernafas lagi ni nak update n3 ari2 walaupun xtvt xperimen ada aje ari2 tp kebizian kat opis yelah cuti lama kan keje pun bertimbun2 rasa mcm waktu cuti opis ni buka gak padahal opis tutup.Ok lah sbb dah ada yg bertanya bila aku nak update jd ari ni aku curi masa sikit update n3.rupanya ada gak yg mengikut ti perjlnan fp ku ni.terima kasih pd peminat2 tu wah mcm dpt award lak poyo aje aku ni.ah..tak kisah lah kan.Mai jom tengok apa xperimen selepas blk dr cuti memula aku buatkan kek CMC utk bawa ke opis sbb gara2 ada terdengar jamuan yg opis ku buat dtg dr restoran c*** yg meragukan halalnya jd staff melayu ni duk pakat nak bwk serba sikit utk mkn ramai2.aku buatkan CMC ni

cuma ubah sikit kemudian buat Olio pasta(resepi dr Olio spargeti)

semua licin sbb nya aku sorang aje yg bawak org lain bwk bekal utk diri masing2 aje dia org tak ckp tak jd nak buat mkn2(mcm mana nak ckp org belum cuti lagi aku dah cabut awal 2 ari he..he...)takpelah rezeki dia org.Jd masa ari jamuan tu aku tak pergi lah cuma mkn kat opis aje jd takde lah gambar2 yer tp kan aku dpt gak ni

tq..tq..bos..boss..lain kali bg lagi thn lepas aku cuma dpt 2 angpau aje thn ni aku dpt 4 angpau tp yg paling besar yg duk paling atas tu dr mr CTM.itulah kisah ari pertama masuk keje minggu lepas dan yg paling tak best semua org tanya nape hitam sgt masa tu aku rasa nak menyorok aje ataupun nak jd kecik tp klu menyorok dah tentu tak dpt angpau kan mungkin sbb hitam aku dpt angpau lebih kot he..he..

Bawah ni menu bekal dan sarapan ari sabtu lepas.dah lama aku nak buat sampai aku beli ayam dr belum cuti sampai blk cuti baru jd nasib baik ayam tu tak hidup blk tanya aku bila nak masak.Pai yg paling sedap dan best memang best giler lah dan mudah sgt2 semua org puji sedap padahal aku guna roti prata aje(jd bkn aku masak sedap tp roti prata tu yg sedap kot)


Quote:

CHICKEN PIE FILLING
Copy mamafami.fotopages

Ingredients :

500g chicken fillet ~ cubed
1 onion ~ diced
125g butter
1 teaspoon salt
1 teaspoon black pepper ~ grounded
1 chicken cube
1 cup fresh milk
1 tablespoon flour
200g mix vegetable

Method :

1. Heat the wok and add in butter. Saute the diced onion.
2. Add in chicken fillet , salt, black pepper and chicken cube. Let the chicken cooked.
3. Add in the mix vegetable, milk and flour.
4. Stir well and cook till slightly dried.
5. Remove from heat and leave to cool.

For the skin, I used Kawanku Instant Pharata. This is where I cheated!-ibu pun guna roti prata mcm mamafami gak


Terlebih rajin lak aku buat sandwich ni utk bekal kembar gi nursery.yelah ari sabtu kan org lain cuti aku keje jd tak nak susah kan org yg jaga kembar tu jd siap2 kan bekal utk dia org



Quote:
STAWRBERY CMC

Bahan2
2 cawan tepung-ayak
1 sudu kecil bp-ayak
1 sudu kecil sb-ayak
1 cawan serbuk koko-ayak
2 cawan gula halus
gaul kesemua bahan dlm satu bekas hingga sebati,masukkan
1 cawan susu cair
2 biji telur saiz A
1 cawan minyak mazolla
gaul lagi hingga sebati kemudian masukkan
1 cawan air panas + 1 sudu garam
1 sudu besar starbery emulco

kacau hingga kesemua bahan sebati dan rata kemudian bakar menggunakan suhu 140c dlm masa 2 jam tapi mengikut oven masing2 ibu bakar 1 1/2 jam aje.Jgn lupa panaskan dulu ovennya


bye..bye...itu aje lah buat masa ni yer klu senang aku masuk lagi N3 yer..



Saturday, 20-Feb-2010 16:58 Email | Share | | Bookmark
FAMILYDAY & GATHERING - PANTAI BATU PELANDUK

 
 
 
View all 24 photos...
Salam...
Tak nak ckp byk layan gambar aje lah

Tarikh : 13 & 14 Feb 2010
Tempat : Pantai Batu Pelanduk Kuala Abang Dungun sebelah rantau abang
















klu sesapa nak naik kuda blh lah ngorat dgn pakwe ni ari2 dia duk ulang alik jln2 tepi pantai ni

Fuhhh..lega semua dah masuk gambar ingat nak wat byk n3 tp aku lak byk keje kat opis jd tak leh nak wat byk n3 sekali harung ajelah.Gambar2 kat atas adalah gabungan 3 kamera sbb tu byk dan ada lagik tak masuk tu

UTK TATAPAN KAK HANAZ SORRY GAMBAR TAK BERAPA CANTIKLAH

mkn tengahari di tepi pantai di bawah pondok dgn angin sepoi2


waktu mlmnya ber BBQ beramai2

diwaktu pg yg panas bergambar bersama sblm balik(sorry gambar salah ambik ni dah lawan matahari mestilah gelap gambarnya)

selepas sarapan dgn nasi dagang buatan mama dan bakal meneruskan perjalanan ke destinasi berikutnya

blh tengok citer kak hanaz gak dan madiha
ok layan ajelah gambar tu citer pasal masak kemudian lah kita citer yer bye..bye...


Thursday, 18-Feb-2010 04:21 Email | Share | | Bookmark
N3 MELEPAS RINDU...

 
 
 
View all 6 photos...
Salam semua..

Ada yg rindu dgn cite citu aku ke?mungkin takde kot yelah aku bkn jenis yg pandai sgt cuma xcited mencuba aje he..he..n3 sblm ni aku ckp nak blk kg kan,dan dah blk kg pun dan dan blk KL balik dah cuma citer kat kg tu aku nak peram dulu sbb byk sgt gambarnya dah tak terpilih tu baru 3 kamera klu byk lagilah haru aku nak pilih.ok sbb dah lama aku tak masukkan n3 jd aku letak lah resepi yg baru aku cuba ni mula2 kek gula hangus yg selalu ku buat tak menjadi ni tp yg ini kira ok sikit lah.tq shieda bg tip utk buat kek ni.memang sedap dan ramai yg puji.aku buat ari khamis ni ari memula sampai.mama sampai beli oven baru semata2 nak bg aku baking2 sbb microwave mama masuk wad entah bila keluar.tq yer mama sbb beli oven baru tu.kek ni pun ku buat sbb mama suka sgt mkn kek ni


kek gula hangus @ kek sarang semut
copy fp nuanza

bahan2

ni utk wat gula hangus- buat yg ni dulu sblm bancuh adunan

2 cawan gula pasir
2 cawan air mendidih
3 sudu besar (penuh) mentega

cara:

masukkan gula dlm kuali atau periuk
bukak api sederhana kecil...
sentiasa kacau2 gula sampai larut
sampai warna jadi keemasan macam madu..
kalau jadi kearangan, buang je la...konpem x jadik
pastu, dgn langkah kuda2..masukkan air panas dlm gula td...
AWAS!! sedikit kemalangan akan berlaku kalau x berhati2
sbb gula tu mcm meletup2 skit nanti...
pastu gula td akan jd cam ketul2 skit bila masuk air...
cairkan semula...
bila dh cair semua, masukkan mentega..biarkan larut...
tutup api dan sejukkan

bahan lain:

7 biji telur saiz A
2 cawan tepung gandum
1 tin susu pekat manis disukai ramai (termasuk semut)- aku x abiskan 1 tin pun, dlm 3/4 tin je
2 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder (harap maklum, yg ni aku gatai tambah sendiri sbb geram buat ari tu x mo naik..so, aku tambah je la...)
1 sudu teh esen vanila

cara:

pukul telur sampai betul2 kembang - jadi berbuih2...
(blend pun boleh..guna mixer pun boleh)
pastu masukkan susu pekat
kasi putar lagi sampai sebati
masukkan pulak esen vanila
pastu ayak tpg gandum + soda + baking powder
masukkan skit2 dlm adunan..sambil2 le gaul2
last sekali, masuk la gula hangus yg dh sejuk td...
ratakan...
biarkan terperam dlm bekas tu dlm 3 jam...(bertutup ye...nanti lalat masuk!)
pastu sblm masuk loyang, gaulkan sekejap utk sebatikan tepung yg mendap ke bawah
bakar selama 1- 1 1/4 jam guna api bawah n suhu cam biasa la..antara 160-180 darjah celcius
5 mnt terakhir, guna api atas dan bawah
biarkan sejuk sblm telungkupkan dari loyang

INi lak projek yg dah lama aku du im aje dah lama dah tak wat brownies jd aku pun try lah resepi ni.mama ckp kek apa mcm ni keras buat malu kat org aje klu nak bg buat buah tangan aku pun jawab ler tu brownies lah memang mcm tu klu kek memang lah lembut(memandai aku bg komen kat mama)


HERSHEY`S BEST BROWNIES
copy FP Rinnchan

Ingredients :
1 cup butter or margarine
2 cups sugar ( I used only 1 1/4 cups brown sugar)
2 teaspn vanilla extract
4 eggs
3/4 cups hershey`s cocoa powder ( I used the usual cocoa powder)
1 cup all purpose flour
1/2 teaspn baking powder
1/4 teaspn fine salt
1 cup chopped nuts (I used chopped cashew nuts)

Method:
1. Heat oven to 170 deg cel. Grease 13" x 9" pan.
2. Place butter/margarine in a large microwave-safe bowl and microwave at HIGH for 2
or 2 1/2 mins or until melted. Let cold.
3. Stir in sugar and vanilla essence.
4. Add eggs one at a time, beating well with spatula after each addition.
5. Add cocoa powder, beat until well-blended.
6. Add flour which has been sifted with baking powder and salt. Beat well.
7. Stir in nuts.
8. Pour batter into prepared pan and bake for 30mins to 35mins or until brownies
begin to pull away from sides of pan. Cool completely on wire rack. Frost with cooking
chocolate and dust surface with icing sugar. Cut into bars and ready to serve.



ni bese aje sape2 pun blh buat.aku cuma letak inti sardin pastu lipat(midza nak cepat daa..tu pasal jd lipan) dan celupkan dlm tepung goreng pisang atau blh juga guna telur dan goreng.aku bese guna tepung berasa sbb lebih garing rasanya


biskut ni gara2 ant. jennie wilton yg duk promok suruh aku buat biskut jd aku kongsi lah tepung kacang ni dgn dia.senang aje buat nya

bahan2
500 g tepung kacang peas
100 g gula ising
campurkan kedua2 bahan hingga rata kemudian masukkan minyak jagung sehingga menjadi doh yg boleh di gentel kemudian bakar

note:sedap dan lembut serta wangi baunya.

ni lah tempat kami buat xtvt masa cuti raya cina tu



ceritanya tungguuu..............aku nak pilih gambar dulu


bye..bye...

Quote:
Hai Ida ....sedap nampaknya kek gula hangus tu...akak pernah buat tapi sikit berminyak memang macam tu yeee......akak ni silent reader xpenah nak tinggal jejak tapi arini macam rajinlah pulakkk.....suka tengok ida rajin mengupdate N3 ni....bolih gak share2 idea memasak.... ~Sharifah Mariam

To Mariam~ 10 Q coz ada gak yg sudi folow ida punya fp ni walaupun story mory dlm ni cuma diari kehidupan ida sekeluarga.apa pun ida suka berkongsi apa2 resepi yg pernah ida cuba utk rujukan sendiri mahupun kawan2.lain kali tinggalkan jejak tp klu mariam ada fp blh ida singah


Tuesday, 9-Feb-2010 04:25 Email | Share | | Bookmark
ABAH LAYAN KEMBAR HUJUNG MINGGU

 
 
 
View all 17 photos...
SALAM...

N3 utk minggu ni takde apa lah sbb mood nak blk kg dah membuak2 ni so takde lah main masak2 main pondok2 lagi semua baju dah siap pack dah ari ni abah gi service keta tukar tayar tukar mana yg patut pastu abah call ibu td ckp demam sbb dah rabak RM700++.Abah ckp blk kg tengok kelip2 aje lah.takpe bah bkn selalu sekali sekala aje(ibu yg terlebih nak blk kg ni)

Jom tengok apa xtvt kami sekerluarga hujung minggu lepas.ari ahad memula lepas mkn solat zohor semua bateri dah cas semua(tido)ibu aje yg tak cas siap2 kami 4 beranak berangkat ke HUKM nak ziarah atuk Din(atuk angkat kembar)yg patah tangan akibat jatuh motor.aku takde lah ambik gambo segan kat hosp. tu pastu ramai lak yg dtg melawat nya cuma ambik gambo kembar kat pintu masuk aje sementara tunggu abah park kete pastu kita org gi PJ beli brg yg Tok ki kirim nak singgah umah sujah tp sujah blk Johor(benornya dah tau sujah blk johor saje gatal nak lalu depan umah mana tau kot2 makcik ku itu dah blk)

blk dr PJ gi Tasik Perdana mula2 sampai parking penuh aku pun ckp dgn abah ada apa byk sgt kete ni(sblh tu kan ada hotel ingat org kat hotel ramai rupanya kat taman) pastu dlm duk pusing2 tu ada lah org keluar jd dpt lah parking terus lah kami anak beranak berduyung duyung ke taman memula masuk Dinasour Park(masa ni bkn anak yg teruja ibu dia sekali yg teruja sbb byknya permainan sblm tak perasan)

ibu pun sibuk nak posing gak dgn dino ni




blk dr tasik perdana ajak abah gi keramat lak nak beli bubur nasi utk kembar campur nak layan tekak ibu sekali.bkn apa adik sehari tak mkn tak minum asyik muntah aje bila ajak dia lari2 kat taman keluar peluh seme baru nampak ok sikit blk umah abis sebungkus bubur budak 2 org ni keje kan.sib baik abis klu idak ibu yg kena perabis

aku dah lama nak wat segini tp takde org order jd dah alang2 kat dlm peti ni ada strawbery aku pun wat lah kek strawbery ni campur teliur nengokkan kek kat dapur shima UK tu.kek ni dah byk kali aku buat cuma flavour aje lain2 kali ni betul2 stawbery punya


resepi dah ada kat link sebelah yer.comot nampak kek tu sbb duk tabur manik warna2 tu lain kali kena biar plain aje klu tabur gak manik tu jd cair ler

Ni lak menu kami ari ahad tu.aku saje nak tukar selera mcm chef wan konon nya sbb minggu lepas masa cuti ari wilayah tu aku ada lah tengok rancangan ole2 chef wan dan dia adalah ngajor masak udang ni maka aku pun cuba lah tp klu dah spesis tak sukar daun ketumbar tu memang tak leh nak terima abah aje yg aku tengok duk kopek udang ni satu persatu

resepi kemudian yer tunggu senang2 dulu

ayam goreng dgn tempe goreng mula tempe nak buat sambal tp dtg angin malas

sayur timun ni sbb dah lama timun ni duk betapa dlm peti kesian lak masak lah cara ni.nampak bueh2 tu sbb guna santan kotak(no colestral konon lah)

Bahan2
1 biji timun
2 ulas bwg putih
2 biji bwg merah
sedikit lada hitam
1/2 kotak santan ayam brand

tumbuk semua bahan kat atas kemudian masukkan dlm periuk masukkan santan kemudian masak sehingga mendidih selalu kacau2 takut jd berketul.masukkan garam dan perasa.


tak tau apa nak bawak utk org sakit sbb orgnya sakit diebetik jd aku buat lah roti ni klu org sakit tak leh mkn org yg tak sakit mkn



Order dr ms wong utk CNY basic muesli

bye..bye.. nak blk dah


[<<  <  8  9  10  11  12  13  14  [15]  16  17  18  19  20  21  22  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net